30 Ogo 2010

KELANTAN SAMAN PETRONAS
KHAT KUFI on CANVAS30 Ogo 2010 0 Komentar

KUALA LUMPUR, 30 Ogos — Kerajaan negeri Kelantan memfailkan saman terhadap syarikat petroleum nasional Petronas mendakwa tidak membuat pembayaran tunai terhadap hasil minyak diperoleh dari luar pesisir pantai Kelantan.

Menurut kerajaan negeri Kelantan, tindakan Petronas itu bukan sahaja melanggar undang-undang sedia ada, tetapi juga mendakwa bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Kes difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sekitar pukul 9.25 pagi tadi.

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri memfailkan writ saman di Bahagian Pendaftaran Dagang, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Jalan Duta.

Kemudian beliau dan barisan Exco Kerajaan Negeri menuju ke Masjid Wilayah Persekutuan untuk menunaikan solat hajat.

Kerajaan Kelantan mengambil keputusan muktamad pada 25 Ogos lalu untuk mengemukakan saman terhadap Petronas pada hari ini berhubung tuntutan royalti minyak yang diperoleh dari perairan negeri itu.

Sebelum ini, Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa berkata, kerajaan negeri akan mengemukakan writ saman itu di Mahkamah Tinggi Jalan Duta.

Husam berkata, dalam kes saman itu kerajaan negeri tidak menetapkan jumlah tuntutan yang dibuat dan terserah kepada mahkamah yang akan menentukannya.

Writ saman itu dikemukakan atas nama Petronas dan bukannya kerajaan Malaysia.

SEDIH AKU NGAN 'UM' NIE... NAK KATE MANGKUK BELAJAR JAUH!!!
KHAT KUFI on CANVAS 1 Komentar




Sedih jugak hari ini bila baca artikel di Utusan Meloya drp Ulama' Muda, Fathul Bari (name canggih dah rupe tajuk kitab) pasal isu Non Muslim masuk masjid... bacaan lanjut di link... kesian dia habis segala kitab masa belajar 'jauh' di selak nak mem'tak' bolehkan non-muslim masuk masjid... nampak sgt jahil 'murakkabunnn'nya ulama nie... antara hujjahnya yg x berape kene...


Maksud riwayat itu dikhuatiri 'wangian' itu mengganggu 'solat' jemaah lain untuk solat... lain la YB Teo Nie Ching dok sebelah imam semasa solat terawih... itu confirm Islam tegah... bukan ape... takut Fathul Bari sendiri yang dok 'panjat' YB masa sume makmun dok sujut.... 

awek lu ... puteri UMCO masuk surau/ masjid tak tutup aurat camno???

yang tak tau dia tuju kat sape???... ke kat UMCO??? .. sebab UMCO je yang dok terang-terang tolak hukum Allah...

yang lagi satu.... kalu selak paper UMCO bukak tv UMNgOk... memang hari-hari dok cerita yang depa ini aja yang bagi bantuan kat 'dunia'... cume bersangka baik la yang depa nie nie Lillahi Taala.... xde niat lain... semuanya untuk UMNO dan BN...

Lain la YB Teo Nie Ching, memang dia cari populariti sampai tak habis2 cerita dia bagi bantuan hari tue...

 mungkin UM nie tak berapa paham 'arab' walaupun belajar bahasa arab sampai ke negeri arab... tazkirah tue peringatan maknanya dan nasihat itu nasihat la... kalu menteri non-muslim BN cakap dalam surau pasal "Sempena hari raya nie, bawak kereta elok-elok deh"... nie tak kategori mane... tazkirah or peringatan or nasihat????



YB WILLIAM : ANA BAGI SATU LAGI BOLA TANGGUNG PADA UMNO BODO..
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar


Nie ana nak bagi satu bola tanggung pada puak-puak UMCO termasuk ulama' UMCO (UM) akan isu YB William masuk masjid pulak. 
 Atas dalil/ hukum dan alasan apa mereka nak pakai pulak?
Alahai, UM semakin meroyan seperti blogger murahan pro-UMCO yang lain!

LIM GUANG ENG... GAMBO YANG MENAKUTKAN UMNO & PERKASA
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

KM Lim Guan Eng di majlis berbuka puasa di Masjid Tmn Tun Sardon, Gelugor, Penang, bersama YB Rayer,Ustz. Shobri Arshad,Tn Hj Ali.


Ketua Menteri bersama rakyat di halaman surau di Permatang Tok Jaya dan markas di Penaga dalam program "Bantuan fakir miskin dan majlis berbuka puasa".


Majlis berbuka puasa dan penyampaian hamper Raya kepada penduduk di halaman Surau Kampong Jawa, Butterworth.



Ketua Menteri bersama MP Yusmadi, Datuk Speaker, pegawai penyelaras Halil dan lain-lain pegawai di masjid di Permatang Pasir. KM Lim sempat mengedarkan hamper Hari Raya untuk keluarga fakir miskin.
Majlis buka puasa bersama Ketua Menteri Pulau Pinang di Halaman Masjid Kampung Bahru, Jalan Air Itam.

PATRIOTIK CELAH MANA BUDAK NIE?
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Saya mengunjungi blog pemuda ini tadi. Artikel terbaharu di blognya menyiarkan fasal pendiriannya tentang perkauman, mengutarakan cabaran debat terhadap Ketua Puteri UMCO, penerimaannya terhadap konsep 1Malaysia, dan ucapan kemerdekaannya kepada negara. Gambar di atas turut disertakan bersama-sama dengan artikel tersebut. Wah, patriotiknya, Namewee!


Namun, sayang seribu kali sayang, di balik kata-kata sayang akan negara, patriotisme, 1Malaysia, pemuda ini hanya menggunakan bahasa Cina dan bahasa Inggeris sebagai medium di blognya. 100%. Jika tidak kerana gambar di sebelah ini, sudah tentu pembaca tidak mengetahui asal usulnya. Jika patriotik, mengapa tidak menggunakan bahasa kebangsaan?

MUNG JAHIL SEBAB TUE MUNG SEGRO PELIK : NIK AZIZ
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

“Cuma apa yang dilihat (benda) itu sebagai pelik di zaman ini menunjukkan umat Islam kita terlalu jahil dengan agama,” katanya.


“Tidak salah orang bukan Islam termasuk wanita masuk dalam masjid sama ada untuk berucap atau apa sahaja asalkan berpakaian sopan bagi bukan Islam dan menutup aurat bagi orang Islam,” kata Nik Aziz (gambar) kepada pemberita, di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan Anggota Parlimen DAP itu yang menyampaikan sumbangan dan tazkirah di ruang solat utama surau terbabit.

Mengulas lanjut, Nik Abdul Aziz berkata tindakan itu dilihat ganjil kerana umat Islam sekarang terlalu jahil dengan agama sedangkan pada zaman Nabi Muhammad SAW baginda mengajak orang kafir Quraisy tinggal di dalam masjid termasuk dibenar tidur, makan dan minum.

Nik Abdul Aziz sebelum itu hadir berbuka puasa dan menyampaikan sumbangan Aidilfitri kepada 174 penghuni rumah anak yatim Puteri Harapan Taman Sabariah.

LAGI AIR MASUK KEPALA BRAHIM KATTOK
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Perkasa mahu undang-udang digubal bagi melarang bukan Islam daripada memasuki kawasan masjid dan surau meskipun tokoh agama berpandangan bahawa tidak salah bagi masyarakat bukan Muslim berbuat demikian.
Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat dan bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin bahawa bukan Islam boleh mengunjungi rumah ibadat umat Islam.
Selain mereka, beberapa pemimpin Pakatan Rakyat juga mempertahankan kunjungan bukan Islam ke masjid dan surau.
Malah pandangan Perkasa itu bertentangan dengan fatwa Mac lalu yang membenarkan pelancongan mengunjungi masjid.
“Perlu ada undang-undang bagi menghalang insiden bukan Islam memasuki kawasan surau dan masjid,” kata Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali pada sidang media di sini hari ini.
Meskipun beliau mengakui bahawa bukan Islam pernah memasuki masjid ketika zaman Nabi Muhammad s.a.w, Ibrahim berkata, menjadi tanggungjawab Islam untuk mempertahankan kesucian rumah ibadat.
Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas ini turut menuduh Nik Aziz tidak menjalankan tanggungjawabnya sepenuhnya dengan mempertahankan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching yang mengunjungi Surau Al-Huda di Kajang, Ahad lalu.
“Sebagai Muslim, taqwa mengatakan bahawa kita mesti memelihara kesucian masjid. Nik Aziz seorang yang beriman tetapi kurang bertaqwa,” kata Ibrahim.

Putera Haakon and Puteri Mette-Marit (kiri) dari Norway menziarahi Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz di Shah Alam, 10 Mac 2010. — Foto Reuters

27 Ogo 2010

SUBHANALLAH! BAYI HIDUP SEMULA SELEPAS DISAHKAN MENINGGAL
KHAT KUFI on CANVAS27 Ogo 2010 0 Komentar

SYDNEY - Seorang bayi lelaki pramatang yang telah disahkan meninggal dunia di Australia hidup kembali selepas dia dipeluk oleh ibunya selama dua jam, lapor sebuah akhbar semalam.

Dalam kejadian pada Mac lalu yang disifatkan sebagai keajaiban Tuhan, doktor-doktor memberitahu, bayi berkenaan yang diberi nama Jamie Ogg, tidak berpeluang untuk hidup setelah dia dilahirkan pada minggu ke-27 dengan berat badannya hanya 600 gram di sebuah hospital di sini.

Bagaimanapun, kembar Jamie iaitu Emily berjaya diselamatkan selepas dia diberikan bantuan pernafasan selama 20 minit.

Doktor kemudian menyerahkan Jamie yang disahkan telah meninggal dunia kepada ibunya Kate dan pasangannya David untuk penghormatan terakhir.

Sedih dan sukar menerima hakikat bahawa anaknya telah mati, Kate meletakkan Jamie di atas dadanya dan mengusap-usap anakya sambil menceritakan mengenai apa yang mereka ingin lakukan bersama jika dia dapat membesar bersama adik kembarnya, Emily.

Selepas dua jam dipeluk, tubuh Jamie kembali hangat dan dia mula menunjukkan tanda-tanda bernafas.
Kate kemudian memberikannya susu dengan menggunakan jari.

"Saya berasa sangat sedih apabila doktor memberitahu dia tidak dapat diselamatkan. Tanpa berfikir panjang saya terus memeluknya. Dia kemudian mula bernafas dan membuka mata. Sungguh ajaib," kata Kate.

Seorang doktor yang dipanggil untuk memeriksa Jamie mengesahkan bahawa bayi itu hidup, tetapi tidak dapat menerangkan bagaimana fenomena itu berlaku. - Agensi

(GAMBAR) MANGKUK RUPENYE PEMUDA UMNO
KHAT KUFI on CANVAS 2 Komentar

nampak sangat 'bodo' bahasa arab puak-puak nie... maklum le pemuda umno ... depa ingat adik beradik Yusuf HaslaM ape???


ISU AP DAP MASUK MASJID : JAWABAN TAMBAHAN PADA PENGARAH JAIS
KHAT KUFI on CANVAS 3 Komentar

HUKUM MASUK MASJID SELAIN MASJIDIL HARAM 
Imam Ibn Hajar Al-‘Asqolani ketika menghuraikan isu ini mengatakan mazhab Maliki tetap MELARANG bukan Islam memasuki masjid manakala Mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi membenarkan bukan Islam untuk memasuki masjid-masjid lain dengan syarat-syarat tertentu. Beliau juga menegaskan kebenaran ini cukup kuat dari dalil tawanan perang bernama Thumamah tersebut.
Imam Nawawi menghuraikan :
وفي هذا جواز ربط الأسير وحبسه وجواز إدخال المسجد الكافر ومذهب الشافعي جوازه بإذن مسلم سواء كان الكافر كتابيا أو غيره وقال عمر بن عبد العزيز وقتادة ومالك لا يجوز
Ertinya : Melihat kepada hadis ini, harus hukumnya mengikat tawanan dan menahannya serta harus juga seorang yang bukan Islam untuk memasuki masjid. Mazhab Syafie : menyatakan keharusannya dengan syarat terdapat keizinan dari umat Islam sama ada kafir itu dari kalangan ahli Kitab atau selainnya. Namun Khalifah Umar bin Abd Aziz, Qatadah dan Imam Malik tidak mengharuskannya. (Syarah Sohih Muslim, 12/87)
Selain yang diatas, anak murid Imam Syafie yang utama iaitu Al-Muzani juga berbeza ijtihad dengan gurunya, beliau menyatakan TIDAK HARUS bukan Islam memasuki masjid apatah lagi menetap di dalamnya, kerana jika mereka dibenarkan, sudah tentu orang yang berjunub juga akan dibenarkan. Sedangkan ayat di atas menyebut larangan bagi mereka yang berjunub memasuki masjid kecuali lalu sahaja.
Al-Mawardi memetik kata Al-Muzani iaitu :-
لأنه لو جاز ذلك له لكان الجنب المسلم أولى به لموضع حرمته وتشريفه فلما لم يجز للمسلم المبيت فيه كان المشرك أولى
Ertinya : Sekiranya harus (bagi bukan Islam masuk masjid), sudah tentu muslim yang berjunub lebih utama untuk dibenarkan disebabkan kehormatannya dan kemuliaannya, maka di ketika TIDAK HARUS bagi seorang Muslim menetap di dalamnya, maka tentulah bukan Islam lebih lagi dilarang (kerana mereka dikira sentiasa berjunub) ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)
Imam Al-Mawardi As-Syafie membawakan pula teks kata-kata Imam Syafie dalam hal ini iaitu :-
ولا بأس أن يبيت المشرك في كل مسجد إلا المسجد الحرام
Ertinya : Tiada masalah untuk seorang bukan Islam menetap di setiap masjid kecuali masjidil Haram. ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)
KESIMPULANNYA
Majoriti ulama bersepakat bukan Islam TIDAK BOLEH MEMASUKI masjidil haram, namun dengan agak ketara mereka berbeza ijtihad dalam menentukan hukum bagi masjid-masjid yang lain.
Namun demikian, majoriti ulama silam dan kontemporari dilihat mengharuskan bagi masjid-masjid biasa dengan syarat-syarat tertentu seperti :-
  • 1)    Mestilah dengan izin umat Islam atau badan berkuasa Islam bagi masjid berkenaan.
  • 2)    Mestilah mempunyai sebab yang munasabah untuk memasukinya sama ada untuk mendengar penerangan berkenaan Islam, mendaftar sesuatu, bertanya, melihat dan mempelajari cara ibadah umat Islam dan yang seumpamanya.
  • 3)    Mereka mestilah menghormati seluruh keadaan dan alatan masjid, tidak membuat kebisingan dan memakai pakaian yang sesuai seperti menutup aurat bagi wanitanya yang izin memasuki masjid.


Jika ada yang ingin memberikan pandangan sila kemukakannya di ruangan komen. Mungkin ada bijak pandai agama yang mempunyai pandangan yang berbeza dalam hal ini. Namun, meletakkan haram kepada bukan Islam memasuki masjid amat-amat memburukkan imej Islam walaupun penjelasan pautan di atas tidak menjurus ke arah itu.

UST ZAHARUDN & DR ASRI : HUKUM DOA UNTUK LIM GUAN ENG
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Saya petik:

USTAZ ZAHARUDIN:

Hukum berdoa kepada orang bukan Islam bergantung kepada isi kandungan doanya, sama ada doa itu diucapkan di dalam khutbah atau di luar ia tetap sama dari sudut hukum. Ia bergantung kepada kandungan. Jika ia melibatkan doa berkaitan urusan dunia seperti tubuh sihat atau mendapat hidayah, DISEPAKATI ULAMA ATAS KEHARUSANNYA. Namun jika keampunan, rahmat dan urusan akhirat DISEPAKATI HARAM.
TIDAK DIBENARKAN JUGA berdoa untuknya dengan rahmat selepas mereka bersin, sebaliknya ubahlah ucapan menuju erti moga Allah memberi hidayah kepadanya.
Jangan dilupa juga, doa kebaikan untuk orang zalim yang pasti menurut neraca Al-Quran dan Al-hadis, sama ada kepada orang Islam atau bukan Islam adalah ditegah. Dalam sebuah athar yang kukuh jalan riwayatannya, disebut :-
من دعا لظالم بالبقاء فقد أحب أن يعصى الله

Ertinya : sesiapa yang mendoakan untuk orang zalim, maka dia sessungguhnya menyukai untuk menderhakai Allah. (Al-Baihaqi dalam Syu'ab al-Iman)

Adapun dalam kes masjid Pulau Pinang, sebelum ingin dipastikan tegolong dalam kategori mana dari pembahagian hukum di atas, apa yang paling penting adalah memastikan sama ada ia benar-benar wujud doa atau tidak, dan jika wujud adakah ia merupakan tindakan individu khatib atau merupakan arahan pihak atasan atau arahan Ketua Menteri itu sendiri. Setelah itu, barulah disemak kandungannya. Jika ia menepati yang diharuskan, TIADA sebarang masalah di sisi Islam. Namun dalam hal ini, disebabkan ia telah bercampur dengan usaha meraih milage politik, hal ini perlu dinilai lebih teliti kerana kemasukan kepentingan politik menambah lagi keraguan kata-kata mereka yang berkata, dari kedua-dua pihak.
Sekian

Dr ASRI ZAINAL ABIDIN:
Bagi saya, doa kebaikan untuk bukan Muslim seperti agar memerintah dengan adil atau mendapat kesejahteraan kesihatan, keamanan, harta dan seumpamanya adalah dibolehkan. Dada Islam amat luas dalam hal ini. Syaratnya, doa kesejahteraan itu bukan untuk orang bukan Muslim yang bermusuh dengan Islam.
Permainan politik
Firman Allah, maksudnya: "Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim". (Surah al-Mumtahanah ayat 7-8).
Adapun berdoa agar diberikan kekuatan atau kekuasaan kepada mereka yang zalim adalah haram. Samada yang didoakan itu Muslim atau bukan Muslim.

Firman Allah: "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang melakukan kezaliman nanti api neraka akan menyentuh kamu, sedangkan kamu tidak ada sebarang penolong pun selain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan" (Surah Hud: 113).
Namun, saya akui bahawa permainan politik boleh berlaku dalam semua aliran kepartian. Doakan mungkin digunakan dengan tujuan baik, juga mungkin tujuan kempen politik.
Sebab itu 'Ali bin Abi Talib pernah menyebut kepada golongan Khawarij yang menggunakan slogan agama: "Perkataan yang benar, tetapi bertujuan batil" (Al-Khatib al-Baghdadi, Tarikh Baghdad, 304/10, Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah).

Saya tidak pasti doa dalam kes di Pulau Pinang tersebut dalam kategori mana.

Pun begitu, golongan agama tidak boleh membuat fatwa untuk keredaan sesuatu pihak semata-mata. Hukum yang bersifat merentasi masa dan tempat seperti kenyataan mengharamkan doa untuk kesejahteraan orang bukan Muslim secara mutlak akan dipakai selamanya jika rakyat menerima sedemikian rupa tanpa penelitian atau perincian.

.... CUME AKU NAK TANYE... BOLEH TAK ANAK (MUSLIM) MENDOAKAN DIBUKA HIDAYAH, KESIHATAN, KEAMANAN, KELAPANGAN KEPADA KEDUA IBUBAPANYA (MASIH NON-MUSLIM)??? USTAZ UMNO SILA JAWAB???

BAHANA PENGARAH JAIS YANG XDE 4 SANAWI
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Hari ini giliran Utusan pula menyiarkan berita yang sama. Anda boleh membacanya di sini. Memang betullah, YB DAP ini tidak berpakaian sepatutnya untuk memasuki surau atau masjid. Itulah poin yang boleh digunakan oleh mereka. Namun, mengatakan bahawa orang Islam tidak boleh masuk ke rumah ibadat orang Islam adalah sesuatu yang menjahilkan. Tambah-tambah jahil apabila kenyataan itu dikeluarkan oleh pegawai yang menjaga hal ehwal agama. Kata orang itu:



Pengarahnya, Datuk Mohammed Khusrin Munawi (gambar) berkata, amaran itu diberikan kerana tindakan membenarkan orang bukan Islam sama ada ahli politik dan sebagainya memasuki ruang solat adalah tidak dibenarkan sama sekali dan menyalahi dari segi hukum.
Ia kerana katanya, orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki dalam masjid dan surau apatah lagi di ruang solat utama kerana mereka dikategorikan seperti wanita yang didatangi haid.
“Orang bukan Islam adalah dilarang memasuki ruang solat kerana mereka ini dalam berkeadaan hadas besar apatah lagi berada di bahagian imam dan menyampaikan ucapan kepada umat Islam di dalamnya.
“Oleh itu, kita akan mendapatkan laporan dan penjelasan daripada nazir serta jawatankuasa surau berkenaan mengenai perkara ini. Jika dakwaan ini benar, kita akan memaklumkan kepada pihak Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan tindakan tegas akan diambil,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.



Hukum Wanita Bukan Islam Yang Didatangi Haid Memasuki Masjid.


Terhadap persoalan ini, terlebih dahulu perlu dianalisa secara ringkas hukum wanita Islam yang haid memasuki masjid. Kebanyakan ahli fiqh melarangnya berdasarkan sebuah riwayat:

لاَ أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلاَ جُنُبٍ.

Aku tidak menghalalkan masjid bagi (wanita yang didatangi) haid dan tidak (halal juga) bagi orang yang junub.

Hadis ini antara lain dikeluarkan oleh Abu Daud dalam kitab Sunannya, hadis no: 220 (Kitab al-Thaharah, Bab berkenaan orang junub yang memasuki masjid).

Walaubagaimana pun, para ahli hadis berbeza pandangan dalam menilai darjat hadis ini. Di antara mereka ada yang menilainya dhaif, ada yang menilainya hasan dan ada yang menilainya sahih. Saya telah memperincikan perbezaan pandangan tentang darjat hadis ini dalam sebuah risalah lain berjudul Meninjau Semula Hukum Wanita Yang Didatangi Haid Memasuki Masjid.

Di sebalik perbezaan ini, sama-sama diketahui bahawa hukum-hukum Islam hendaklah dibina di atas sumber yang kukuh lagi padu. Hadis yang diperselisihkan darjatnya tidak boleh dijadikan sumber hukum. Apatah lagi dalam subjek yang sama terdapat hadis-hadis sahih lain yang menerangkan para isteri Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan wanita lain radhiallahu 'anhum pernah memasuki masjid dan mendiaminya dalam keadaan didatangi haid. Justeru pandangan yang lebih kuat adalah harus hukumnya bagi wanita yang didatangi haid atau nifas untuk memasuki masjid.

Ada pun wanita bukan Islam yang didatangi haid, hukumnya adalah harus juga untuk mereka memasuki masjid. Hanya saja disyaratkan agar mereka menjaga kebersihan masjid dan syarat ini mencakupi kedua-dua wanita Islam dan bukan Islam.

Jika ada yang ingin memberikan pandangan sila kemukakannya di ruangan komen. Mungkin ada bijak pandai agama yang mempunyai pandangan yang berbeza dalam hal ini. Namun, meletakkan haram kepada bukan Islam memasuki masjid amat-amat memburukkan imej Islam walaupun penjelasan pautan di atas tidak menjurus ke arah itu.

Yang menjadi isu di sini ialah etika berpakaian bukan Islam ketika berada di masjid. YB DAP di atas terang-terang tidak menutup auratnya ketika berada di surau tersebut. Oleh itu, pada masa akan datang sila pastikan mereka mematuhi etika berpakaian ketika berada di dalam masjid atau surau.

PAS dan DAP kena diam. Jangan cakap kalau tidak faham,” : Aziz Bari
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar


Hasrat PAS untuk melaksanakan hukum hudud dan negara Islam di negara ini boleh menjadi kenyataan dengan syarat parti Islam itu perlu mendapat sokongan rakyat terlebih dahulu, kata penganalisis politik Prof Abdul Aziz Bari (gambar).
Selain itu beliau menyarankan agar PAS mengkaji semula hasrat mahu melaksanakan hukum hudud kerana ia perlu memahami aspek itu dalam konteks Islam “klasik” mengikut peredaran zaman.
“Kedua-dua parti iaitu PAS dan DAP kena faham prinsip ini (hukum hudud).
“Yang jadi masalah adalah PAS memahami hudud dalam konteks Islam klasik manakala DAP pula degil dengan kefahaman Perlembagaan mereka yang tidak tepat,” katanya.
Oleh itu kata beliau, dalam persekitaran sedemikian kedua-dua PAS dan DAP perlu mengambil sikap mendiamkan diri.
“Jadi dalam keadaan sekarang PAS dan DAP kena diam dan berfikir. Jangan cakap kalau tidak faham,” katanya kepada The Malaysian Insider.
Beliau berkata hukuman hudud boleh dilaksanakan dalam kerangka Perlembagaan negara sedia ada.
“PAS perlu mendapatkan sokongan rakyat dan untuk dapat sokongan rakyat PAS perlu jelaskan kepada mereka apa itu hukuman hudud.
“Selain itu, dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan sedia ada ia boleh dilaksanakan tetapi yang paling penting adalah penerimaan dan sokongan rakyat,” katanya.
Justeru tambah beliau, walaupun DAP menentang pelaksanaan hukum hudud dan negara Islam seperti yang dicadangkan PAS tetapi ia tetap boleh dilaksanakan sekiranya ia diluluskan oleh Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).
“Sokongan atau tentangan DAP penting tapi apa yang lebih penting ialah sokongan dan dokongan rakyat kerana setiap undang-undang itu perlu diluluskan Parlimen dan DUN
“Ertinya kalau rakyat faham dan mahu undang-undang hudud dilaksanakan tiada siapa yang boleh menghalang,” katanya.

UMNO LAGI BERDOSA WEY
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar menyangkal dakwaan menteri Kabinet bahawa beliau berdosa, sebaliknya menegaskan “lagi berdosa kalau membiarkan kezaliman bermaharajalela.”


“Sememangnya jihad terbesar adalah berkata benar di hadapan pemimpin yang zalim.

“Justeru, panduan saya hanya al- Quran dan sunah, bukan sesetengah pimpinan yang memilih bulu dalam memperjuangkan prinsip,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini membalas pendirian Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Jamil Khir berkata mereka yang memburukkan negara sendiri dengan niat menimbulkan kekacauan disanggap berdosa.

“Kita kena sayangkan dan cintakan negara kita dan perlu bersedia dalam mempertahankan negara kerana ia merupakan satu jihad dan sudah pasti ganjarannya untuk orang yang berjihad ini juga besar.

“Maka, kalau besar ganjarannya, besarlah juga kesalahannya apabila seseorang itu memburukkan negaranya sendiri, maruah negara, di tempat orang dengan harapan negara akan jadi huru hara,” katanya.

Jamil Khir diminta mengulas laporan bahawa Nurul Izzah, yang didakwa mengeluarkan

kenyataan yang menjejaskan imej dan maruah negara dalam satu temu bual dengan sebuah akhbar Indonesia baru-baru ini.

Dalam temu bual itu Nurul Izzah didakwa telah menyebarkan maklumat tidak tepat mengenai dasar baru ekonomi serta memperkecilkan keupayaan kapal selam negara ini.

26 Ogo 2010

PATUT LA FELDA NAK BANGKRAP... KENE BAYAR PENEROKA RM11 JUTA...
KHAT KUFI on CANVAS26 Ogo 2010 0 Komentar

PUTRAJAYA, 26 Ogos — Felda tiada pilihan kecuali membayar RM11 juta ganti rugi kepada 354 peneroka sebagai bayaran bagi buah kelapa sawit setelah Mahkamah Persekutuan menolak permohonannya agar mahkamah yang sama menyemak semula keputusannya pada 19 Januari lepas yang tidak membenarkan agensi itu merayu.

Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sherif, yang mengetuai panel tiga hakim, menolak permohonan Felda berhubung keputusan Mahkamah Persekutuan sebelum ini yang mengetepikan permohonan Felda membuat rayuan terhadap perintah Mahkamah Tinggi Kota Baru supaya agensi itu membayar RM7.8 juta ganti rugi dan faedah kepada peneroka-peneroka itu.

Panel hakim, yang turut terdiri Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Hashim Yusoff dan Datuk Seri Md Raus Sharif, mendapati mahkamah itu tidak dapat membenarkan permohonan itu kerana ia tidak mempunyai bidang kuasa menyemak semula keputusan awalnya. Mahkamah juga memerintahkan Felda membayar kos perundangan sebanyak RM20,000.

Mahkamah Tinggi Kota Baru memerintahkan Felda membayar RM7.8 juta bersama faedah kepada peneroka-peneroka itu setelah peguam agensi itu gagal hadir di mahkamah semasa saman itu didengar, dan mahkamah membuat keputusan memihak kepada peneroka selepas mendengar keterangan saksi-saksi mereka.

Jumlah itu kemudiannya meningkat kepada RM11 juta bersama faedah terkumpul. Setiap peneroka dianggarkan akan menerima RM30,000 sebagai ganti rugi.

Mereka menyaman Felda bagi menuntut antara RM20,000 dan RM30,000 setiap seorang sebagai ganti rugi am kerana mendakwa agensi itu telah memberikan nilai yang rendah terhadap mutu buah kelapa sawit yang mereka hasilkan antara 1996 dan 2002 sehingga menyebabkan kerugian kepada mereka.

Mereka menamakan Felda, pengurus Felda Kemahang 3 Ibrahim Ismail (yang telah meninggal dunia) dan Felda Palm Industries Sdn Bhd, sebagai defendan. Seramai 100 peneroka hadir di mahkamah hari ini.
Mereka diwakili sepasukan peguam diketuai Wan Rohimi Wan Daud manakala Felda diwakili peguam Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin.

Ramadhan 2 Zaman - The Zikr
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Ramadhan 2 Zaman

ramadhan satu nasib tak serupa
peluangnya sama natijah berbeza

ramadhan mereka gembira cemerlang
mukmin berjasa diawal zaman
ramadhan kami malam terbuang
muslim berdosa di akhir zaman

mereka gembira kerana kedatangan mu
kami gembira dengan pemergian mu
malam mereka meriah disimbah nur al quran
tp malam kami muram bertemukan mu

mereka berlumba mengejar makrifat
tp kami lesu diburu nafsu
hati mereka bercahaya digilap takwa
jiwa kami gelap didera dosa

takbir mereka takbir kemenangan
hadiah mujahadah sebulan ramadhan
takbir kami lesu tak bermaya
tanda kalah lemah tak berdaya
puasa sekadar lapar dan dahaga 
 

KHAIRI IBARAT MELUDAH KE LANGIT
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Kerajaan mesti bersikap adil dan telus dalam pemberian projek pembangunan bagi menarik minat pelabur swasta, kata Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin.


“Kerajaan perlu membuktikan bahawa peluang mendapatkan projek pembangunan akan diberikan kepada syarikat yang menawarkan harga serta nilai terbaik kepada kerajaan dan ia perlu dibuat secara terbuka dan telus.

“Sama ada penswastaan pangkalan udara (Tentera Udara Diraja Malaysia di Sungai Besi) atau penswastaan Institut Penyelidikan Getah di Sungai Buloh, kesemua pemberian projek tersebut mesti dibuat secara terbuka dan telus,” katanya.

Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau berkata demikian pada Forum Ramadan 2010 anjuran majalah The Leaders di sini malam tadi, yang turut disertai Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad.

Sementara itu, Khalid berkata kerajaan perlu melaksanakan sistem ekonomi yang lebih liberal dan telus, bebas daripada campur tangan politik dan amalan kronisme.

“Jika kita masih mengharapkan pelabur asing membelanjakan wang mereka di sini, bagaimana ia boleh dilakukan jika kita tidak tahu siapa yang membangunkan tanah pangkalan udara Sungai Besi atau tapak di mana Penjara Pudu pernah ditempatkan?” katanya

25 Ogo 2010

PKFZ : TANGGUH BICARA LAGI
KHAT KUFI on CANVAS25 Ogo 2010 0 Komentar

Perbicaraan kes melibatkan bekas Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) Datin Paduka O.C. Phang yang sepatutnya bermula di Mahkamah Sesyen di sini hari ini ditangguhkan ke 26 hingga 29 Oktober ini.


Hakim Asmadi Hussain membuat keputusan itu setelah pihak pembelaan memberitahu mahkamah bahawa mereka telah menghantar representasi baru kepada pejabat Peguam Negara pagi ini untuk menggugurkan tiga pertuduhan pecah amanah membabitkan RM254.85 juta.

Peguam Phang, Francis Ng Aik Guan, memberitahu mahkamah terdapat perkembangan baru berhubung kes tersebut yang memerlukan perbicaraan ditangguhkan bagi memberi masa untuk pihak pendakwaan membuat keputusan sama ada menerima representasi berkenaan atau tidak.

Ng juga memberitahu mahkamah bahawa pihaknya turut menghantar representasi sebelum ini tetapi tidak menerima sebarang jawapan setakat ini. “Lagipun pihak pendakwaan baru menyerahkan 246 dokumen semalam dan (pihak pembelaan) perlukan masa untuk mengkajinya kerana kebanyakan dokumen berkenaan bersifat teknikal,” katanya.

Perbicaraan terhadap Phang yang merupakan seorang daripada tertuduh utama kes mengenai Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), ditetapkan hari ini dan esok.

Ng berkata sekiranya pejabat Peguam Negara menerima representasiya, maka kesemua pertuduhan terhadap Phang akan digugurkan.

DULU BUAT BACA YASIN, SOLAT HAJAT KAT CIKGU KAMAL APA CITE???
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Kerajaan negeri Pulau Pinang menyerang balas terhadap Umno berhubung isu nama Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng digunakan dalam khutbah dengan menimbulkan tindakannya menganjurkan sembahyang hajat bagi calon BN pilihan raya kecil Hulu Selangor P. Kamalanathan, April lalu.


Sambil menyifatkan Umno bertindak “talam dua muka”, Exco Kerajaan Negeri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal agama Abdul Malik Kassim berkata, BN ada membacakan Yasin dalam sembahyang hajat yang diadakan khusus bagi calon mereka yang berhadapan dengan wakil Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim.

Kamalanathan memenangi kerusi itu.

“Jika mengatakan nama Ketua Menteri dalam khutbah tidak betul, mengadakan sembahyang hajat dan membacakan Yasin bagi calon bukan Islam BN adalah lagi tidak betul,” kata Abdul Malik sambil menunjukkan gambar kain rentang yang menjemput orang ramai menghadiri majlis tersebut.

Kata beliau gambar itu diperoleh dari Internet.

“Solat hajat dan membaca Yasin adalah satu perkara besar dalam agama, ia tidak seharusnya dilakukan (dalam bentuk sedemikian),” kata Abdul Malik lagi.

“Mereka yang mengadakan sembahyang khas adalah mereka yang sama membawa isu khutbah Jumaat ini,” kata beliau merujuk kepada dakwaan Umno bahawa beberapa masjid di Pulau Pinang menggantikan nama Lim bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dalam khutbah kedua Jumaat.

Umno menafikan mereka sengaja mengadakan isu ini.

KEPUTUSAN SAMAN PETRONAS HARI INI
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Keputusan untuk menyaman Petronas berhubung tuntutan royalti minyak oleh kerajaan Kelantan akan diketahui hari ini selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri membuat keputusan.
Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Datuk Husam Musa berkata peguam yang dilantik mengenai urusan itu terlebih dahulu akan mengadakan perbincangan dalam mesyuarat tersebut.
“Jika semua berjalan lancar fail saman itu akan didaftarkan di Kuala Lumpur pada 30 Ogos ini iaitu sehari sebelum negara menyambut Hari Kemerdekaan.
“Perbincangan esok bagi membolehkan pihak peguam membuat penjelasan dan berbincang mengenai draf writ saman yang akan dikemukakan nanti,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
Sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan pada Mac lalu sebulat suara meluluskan usul untuk memberikan mandat kepada kerajaan negeri untuk mengambil sebarang tindakan termasuk tindakan mahkamah bagi menuntut royalti minyak seperti mana yang termaktub dalam Akta Pembangunan Petroleum 1975.
Kerajaan Kelantan tidak mengiktiraf penyaluran wang ihsan menggantikan royalti minyak oleh kerajaan pusat, dan telah menuntut lebih RM1 bilion royalti tersebut berikutan hasil minyak yang dikatakan dikeluarkan dari kawasan perairan negeri ini sejak beberapa tahun lalu.
Tuntutan itu dibuat sebelum pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai, Julai tahun lalu berdasarkan kepada perjanjian melalui Akta 144 Kemajuan Petroleum 1974.

Kerajaan Pusat bagaimanapun hanya bersetuju memberikan wang ihsan sebanyak RM25 juta yang telah diberikan kepada rakyat Kelantan pada Mei lalu.
Mengulas perkara itu lagi Husam berkata mantan Pengerusi Petronas yang juga Anggota Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah telah menyatakan persetujuan untuk memberikan afidavit bertulis dalam kes saman itu nanti.
“Apa pun pintu rundingan masih terbuka antara kerajaan Kelantan dan Pusat dan terpulanglah bagaimana kaedah untuk menyelesaikannya,” katanya. — Bernama

FACEBOOK BELA PENGETUA SITI INSHAH
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Walaupun dikritik hebat kerana mengeluarkan kenyataan berunsur rasis dengan didakwa menghina pelajar bukan Melayu, laman web sosial Facebook dengan nama “Sokong Cikgu Puan Hajah Siti Mangsa Politik” membela Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra Kulai Jaya, Johor.
Laman Facebook tersebut yang dibentuk Sabtu lalu setakat pagi tadi menarik lebih 1,300 peminat yang memberikan sokongan kepada pengetua itu Siti Inshah Mansor.
Salah seorang penyokong laman Facebook itu, Suzairi Latip berkata apabila orang Melayu bercakap tentang keadilan dikatakan rasis, tetapi orang bukan Melayu yang secara terang menghina orang Melayu dikatakan kebebasan bersuara.
“Itu tidak adil, jadi selagi ada kuasa yang ciput (sikit) ini ada lagi kita (orang Melayu) mesti bertindak. Bangun bangsa Melayu, ingatkan dan sedarkan bangsa sendiri siapa kita sebenarnya.
Awal minggu lalu, Siti Inshah didakwa menyebut pelajar Cina tidak diperlukan di sini dan boleh pulang ke China di samping menyamakan gelang keagamaan Hindu yang dipakai oleh pelajar India seperti rantai anjing adalah amat menjijikkan.
Siti Inshah diarah untuk mengambil cuti oleh Jabatan Pendidikan Negeri berikutan terdapat kira-kira 20 laporan polis telah dibuat pelajar yang menuduhnya membuat kenyataan menghina pelajar Cina dan India.
Pelajar-pelajar tersebut mendakwa Siti Inshah Mansor menggelarkan mereka sebagai “penumpang” dan menyamakan pelajar India yang memakai tali keagamaan sama seperti anjing.
Namun Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata ia hanya salah faham dan sudah diselesaikan.
Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin juga mengarahkan Alimuddin menubuhkan sebuah jawatankuasa untuk menyiasat dakwaan tersebut.
Muhyiddin berkata tindakan disiplin ke atas pengetua berkenaan akan diputuskan selepas laporan lengkap diterima.

24 Ogo 2010

Jambatan Langkawi
chedet24 Ogo 2010 1 Komentar

PAS Perlis, Langkawi tetap mahu jambatan RM130 bilion

PAS Perlis dan Langkawi hari ini menongkah arus dengan penduduk pulau tersebut apabila tetap mahukan sebuah jambatan dibina menghubungkan antara kedua-dua kawasan tersebut.

Malah mereka juga menolak pandangan mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir yang tidak bersetuju dengan pembinaan jambatan RM130 bilion itu atas alasan "menjejaskan kecantikan dan keunikan pulau peranginan itu".

"Kalau pembinaan jambatan sahaja, ia tidak menjejaskan (kecantikan) pulau itu. Kita jangan jadikan Langkawi sebagai pusat perindustrian.

"Kekalkan sebagai pusat pelancongan. Kekalkan alam semula jadi flora dan fauna," kata Ketua Penerangan PAS Perlis Rus'selle Ezlan

Rus'selle mengulas cadangan pembinaan jambatan tersebut yang mendapat bangkangan daripada Dr Mahathir - penggerak utama kemajuan Langkawi.

Dilaporkan cadangan pembinaan jambatan sejauh 48 kilometer menghubungkan Langkawi dan Kuala Perlis merupakan antara projek yang ingin dibangunkan oleh Juruelit Sdn Bhd dan Kalammas Sdn Bhd.

Pengerusi Eksekutif Juruelit Sdn Bhd, Kamarudin Husin dilapor berkata pihaknya mempunyai kemampuan dana untuk melaksanakan projek itu, yang akan dilaksanakan sekali dengan pembinaan jambatan monorel.

Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, Rus'selle yang juga ADUN Simpang Empat berkata, pembinaan jambatan itu sekali gus mampu meningkatkan ekonomi rakyat dan menarik banyak pelaburan ke Perlis.

"(Jambatan itu) dapat menarik lebih ramai pelancong datang ke negeri tersebut. Mereka akan datang ke Perlis, sebagai pusat transit (ke Langkawi). Ia dapat meningkatkan ekonomi dan pendapat rakyat," katanya.

Menurutnya, jambatan tersebut, jika menjadi kenyataan akan memudahkan penduduk di kedua-dua tempat berhubung antara satu dengan yang lain.

Sementara itu, timbalan yang dipertua PAS Langkawi Mazlan Ahma pula berkata, pembinaan jambatan itu tidak akan menjejaskan alam sekitar dan kecantikan Langkawi sekiranya terdapat kajian mendalam berhubung perkara tersebut dibuat.

"Apa kena mengena pembinaan jambatan dengan kecantikan pulau. Saya rasa (ia) tidak merosak kecantikan (pulau). Kalau begitu (tolak jambatan), (maknanya) kita menolak kemajuan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Majlis berbuka bersamaYAB Menteri Besar Kedah
chedet 0 Komentar

PESANAN DRP DPPWM
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

APA HAL AKU NAK MINTAK MAAF PULAK
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Bekas Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Datuk Mohd Nakhaie Ahmad (gambar) mempertahankan tulisannya dalam sebuah majalah agama dan enggan meminta maaf kepada Perlis kerana tiada sebab untuk beliau berbuat demikian.


“Apa pasal saya nak minta maaf pula? Adakah salah saya cakap Perlis berbeza?

“Apa alasan yang menyuruh saya minta maaf kepada Perlis? Adakah apa yang saya kata itu tidak betul?,” kata beliau ketika dihubungi.

Beliau berkata tulisannya bertajuk “Penyelewengan Wahabi” dalam majalah Milenia Muslim keluaran terbaru Ogos langsung tidak mempertikaikan Perlembagaan negeri itu, sebaliknya hanya menyentuh soal amalan yang meletakkan pegangan Ahli Sunah Waljamaah sebagai akidah negeri itu.

“Sebagai contoh di negeri lain ada Qunut tapi di Perlis tidak ada... di Perlis juga tiada bacaan tahlil tapi di negeri-negeri lain ada.

“Jadi buktikan sekiranya apa yang saya katakan salah, baru saya boleh minta maaf.

“Sebab itu saya cuma kata amalan di Perlis berbeza dan saya langsung tidak mempertikaikan perlembagaan negeri itu,” katanya.

TIGER WOODS SAH BERCERAI
KHAT KUFI on CANVAS 0 Komentar

Pemain golf nombor satu dunia Tiger Woods dan isterinya warga Sweden Elin Nordegren disahkan telah bercerai ekoran skandal seks menghantui beliau akhir tahun lalu.

“Kami sedih kerana perkahiwnan kami sudah berakhir dan kami masing-masing mengucapkan semoga masa depan yang lebih baik,” kata kenyataan dikeluarkan peguam mereka semalam

23 Ogo 2010

KP Pusat Cadang Nikah Gantung Tangani Kemaruk Nafsu
Pejuang Muda23 Ogo 2010 0 Komentar

Proses perkahwinan yang digalakkan oleh Islam sewajarnya dipermudahkan agar generasi muda tidak liar dan kemaruk nafsu, lalu
terjebak dalam kancah seks bebas, kata ketua Dewan Pemuda PAS pusat, Nasrudin Hassan.

Menurut, langkah memudahkan proses perkahwinan boleh dilakukan oleh pihak berwajib, antaranya dengan:

# Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin.
# Memberi insentif sebagai galakan berkahwin.
# Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan.
# Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma.
# Menganjurkan perkahwinan beramai - ramai yang menjimatkan.
# Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan.
# Merendahkan hantaran perkahwinan.

"Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai nikah gantung," kata Nasrudin dalam satu kenyataan hari ini.

Cuma bezanya, tegas beliau, ialah pasangan pengantin tidak tinggal serumah dalam tempoh-tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti:

# Masih menuntut di kolej atau univerisiti.
# idak mempunyai kemampuan menyewa rumah.
# Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga.

Nasrudin berkata, kelebihan nikah gantung ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang-undang negara.

"Andainya dalam tempoh itu mereka bertemu, keluar makan, belajar bersama, bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks, mka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram.

"Andai berlaku kehamilan, maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab (keturunan).

"Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah," tambahnya .

Menurutnya lagi, kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata-ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit.

"Malah mereka juga takut untuk kembali ke pangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang. Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama .

"Akhirnya, jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara," tegasnya lagi.


p/s:setuju 200%

................................................................................................

SEBARANG INFAQ / DERMA BOLEH DISALURKAN KEPADA

AKAUN DEWAN PEMUDA PAS
KAWASAN WANGSA MAJU
No. Account : 564557122098
Bank : Maybank
Branch : Wangsa Maju

................................................................................................

Disclaimer

Disclaimer/ Penafian

The views expressed in the posts and comments of this blog do not necessarily reflect the Dewan Pemuda PAS Kaw. Wangsa Maju (DPPWM). They should be understood as the personal opinions of the author or commenter. Your words are your own, so be nice and helpful if you can.

Tulisan dan komen daripada pembaca terhadap artikel di atas adalah pandangan peribadi dan tidak mewakili pendirian dppwm.blogspot.com. DPPWM tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan dan komen berkenaan.