BENDERA UMNO BERASAL DARI CORAK SANG SAKA

Pada asasnya,parti UMNO juga menggunakan corak Sang Saka sebagai bendera rasmi mereka, dan ditambah elemen keris hijau dalam bulatan kuning di tengahnya.
 
Mungkin menarik untuk direnungi betapa bendera Malaysia yang digunapakai pada hari ini langsung tidak menyerlahkan elemen nusantara yang diwarisi sejak sekian lama.
 
Bendera Malaysia yang digunakan pada hari ini jika diteliti sebenarnya diadaptasi dari bendera Amerika Syarikat yang bernama Stars and Stripes, dan ianya dibezakan menerusi bulan sabit dan bintang bucu empat belas berwarna kuning. 
 
Sang Saka Malaya adalah panji perjuangan mereka dalam menuntut kemerdekaan ditanah Melayu. Panji ini juga pernah berkibar megah digunung semanggol, Perak yang menjadi kubu Hizbul Muslimin yang diketuai oleh Ustaz Abu Bakar Baqir yang diasaskan pada 17 Mac 1948. 

Ulasan

  1. warna merah putih warna tuntut perjuangan kemerdekaan seperti juga warna bendera Pas...

    BalasPadam
  2. Nak bincang secara akademik psl sejarah bendera...OK but to provoke in public...whyyyyy? Jgn igt org sokong PR becoz they just love all PR doings...most of us sokong PR because we like to see good changes to happen soon becoz BN hopeless already but then jgn menjelekkan diri sendiri dng unnecessary provocation.

    BalasPadam
  3. to the anonymous person above me ,

    xd siapa yang provoke ,
    orang yg bertanggungjawab menayangkan bendera sang saka pn da gtau kenapa dia buat mcm 2 ,

    dia pn ckap buat mcm 2 xberkaitan dgn mana2 parti politik pn , so bykkan membaca lg sblum blame pr

    BalasPadam
  4. lagi teruk ini http://yasirtamizi.blogspot.com/2012/08/bendera-malaysia-yang-sebenar.html

    BalasPadam
  5. lagi teruk apanya.. betul la tu... dulu syarikat hindia timur inggeris yg jajah kita.. so logik la bendera kita adaptasi daripada bendera SHTI

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular