MASJID NEGARA TAK IZIN KULIAH SEBELUM JUMAAT...

Gara-gara seorang pengkuliah dari KAGAT sebelum Jumaat minggu lepas berkuliah pasal "KEWAJIBAN PERLAKSANAAN HUDUD" di Malaysia... menyebabkan pegawai-pegawai masjid negara Panas punggung akibat tekanan dari JAKIM... dengan alasan kuliah politik pembangkang... maka hari ini hanya bacaan Quran diperdengarkan sebelum solat Jumaat...

Tapi hari ini... Khutbah terang-terang menyentuh pasal Manifesto BN... "Menepati Janji, Membawa Harapan".....tak politik dalam Masjidkan???.... Malah kandungan khutbah untuk masjid-masjid di Wilayah Persekutuan itu mempunyai nada hampir sama dengan retorik pilihan raya BN, termasuk penegasan mentaati pemerintah dan bersyukur atas "kebijaksanaan pemerintah dalam melaksanakan tanggungjawab".

"Percayalah, ketaatan kepada pemerintah negara hari ini yang terbukti sentiasa mempertahankan agama Islam terutamanya dalam isu kalimah Allah dan berjaya membela nasib rakyat sangatlah dituntut," kandungan khutbah itu dipetik. N sebelum ini mengkritik keras pendirian Pakatan Rakyat yang lunak terhadap penggunaan kalimah Allah dalam Bible berbahasa Melayu di negeri ini.

Sementara itu, mimbar Jumaat juga turut memuji "kebijaksanaan pemerintah" yang menurutnya melaksanakan tanggungjawab berteraskan prinsip maqasid al-Syariah (tujuan-tujuan syariah).

"Lihat dan pertahankanlah apa yang telah dilaksanakan oleh pemerintah negara hari ini demi menjaga kesucian agama, nyawa, akal, maruah, keturunan dan juga harta. Semuanya berasaskan kepada kepentingan rakyat dan negara.

"Justeru sebagai rakyat yang bijaksana, kita hendaklah bersyukur di atas segala nikmat ini dan menghargai pihak pemerintah dan bandingkanlah keadaan kita dengan umat Islam di negara-negara jiran," menurut khutbah Jakim lagi.

.... kesian tengok tok khatib... nampak BODOH le pulak hari ini!!!!

Ulasan

  1. UMNO semuanya boleh.Nak politik dalam surau atau masjid boleh saja.Dewan orang ramai atau balai raya noheeeeen saja dia boleh buat bilik gerakan BN.Sebeb itu Mahdhir kata yang chroodek dah tak dak dalam UMNO.Yang tinggal semuanya bangang-bangang belaka.Tak tau undang-undang.

    BalasPadam
  2. satu pihak dilarang mempergunakan masjid untuk berpolitik, JAKIM bertindak sebaliknya??

    BalasPadam
  3. Dulu ada dengar, JAKIM bertindak ke atas imam yang membaca teks berlainan dari apa yg dikeluarkan. Inilah maksudnya, teks org lain dia marah dan tahan dgn kuasa yg ada, tapi dlm masa yg sama sejak 4-5 jumaat, JAKIM tanpa segan-segannya menggunakan corong mimbar jumaat untuk memeperdengar kpd jemaah jumaat teks menyokong politik satu-satu parti. Alangkah aibnya! citarasa teks khutbah telah diubah sesuai dgn janji parti politik.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular