ADIK SULTAN KIRAM MASIH BEBAS : KIRAM III

MANILA, Filipina-Sultan Sulu Jamalul Kiram III berkata adiknya, Raja Muda Agbimuddin Kiram, adalah hidup dan tanpa luka walaupun udara berat dan serangan darat yang dilancarkan oleh pasukan Malaysia di Lahad Datu, Sabah pada Selasa.
Sultan berkata dia mampu untuk mendapatkan berhubung dengan adiknya pagi Rabu.
"Bom telah digugurkan ke atas mereka tetapi dengan rahmat Allah, bom tidak meletup di kawasan mereka tetapi di sebelah Malaysia," katanya.
Sultan 74 tahun berkata Islam Filipina dari Mindanao pergi ke Sabah untuk menyokong saudaranya, Agbimuddin dan pengikut-pengikutnya yang berada di bawah serangan  pasukan Malaysia.
Tetapi beliau berkata beliau tidak memanggil  bantuan.
"Mereka mungkin menuduh saya memberi perintah itu. Anda tidak boleh menyalahkan orang daripada pergi ke sana untuk membantu abang saya. Saya tidak boleh menyalahkan mereka, "Kiram memberitahu pemberita di rumahnya.
"Ia adalah bukan sahaja Tausugs, ia adalah Yakan, Sama, orang-orang dari Palawan, dari tempat lain. Ya, mereka pergi ke sana. Jika mereka hanya mempunyai sebuah kapal seperti Malaysia mempunyai, semua orang akan pergi ke sana, "tambah Kiram.
Kiram berkata beliau tidak tahu sama ada orang-orang yang pergi ke Sabah itu bersenjatakan.
Beliau menegaskan bahawa pengikut-pengikutnya, yang telah digelar diri mereka sebagai Kesultanan "diraja tentera," bukan pejuang Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro dan Barisan Pembebasan Islam Moro.
"(Pejuang) MNLF, MILF mungkin akan pergi ke sana, kita tidak boleh menghalang mereka. Tetapi kepada kami, mereka tidak boleh membawa nama Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro atau Barisan Pembebasan Islam Moro, "kata sultan.

Ulasan

Catatan Popular