APA SEBENAR AGENDA ZAID KITA SOKONG ANWAR?

KUALA LUMPUR, 7 Jan — Bekas menteri Umno Datuk Zaid Ibrahim (gambar) hari ini menyeru kepada pengundi untuk mengenepikan amaran yang dikatakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa kerajaan di bawah Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menghancurkan Malaysia.
Dalam blog yang diterbitkan, Zaid mengatakan Dr Mahathir dan Anwar menghentam sesama sendiri dan mengatakan Anwar lebih baik dari segi integriti moral, perhubungan dengan masyarakat luar bandar dan pengaruh Islam.
Zaid berkata, kenyataan terbaru Dr Mahathir tidak boleh dilihat sebagai objektif kerana datang daripada seseorang yang "terkedu" apabila Anwar masih kekal walaupun menghadapi “tsunami” dalam karier politiknya.
Zaid dalam blognya mengatakan jika Anwar menjadi perdana menteri, ia adalah “kekalahan terbesar” Dr Mahathir.
“Dr M tidak boleh menerima hakikat bahawa individu yang beliau tentang dengan seluruh jentera kerajaan masih lagi pemimpin politik yang lebih popular dari beliau,” kata Zaid lagi.
Ahli politik yang mempunyai sejarah politik berwarna warni, dari menjadi menteri di Umno kepada pemimpin di PKR, mengatakan PR seharusnya diberi peluang untuk memerintah, walaupun Dr Mahathir berulang kali mengkritik tentang pakatan pembangkang yang sukar untuk membentuk kerajaan.
Zaid bersetuju Anwar “tidak banyak melakukan perkara baik” ketika beliau menyertai Umno, atau semasa beliau menjadi menteri pendidikan atau timbalan perdana menteri. “Beliau bukanlah seorang pelopor,” kata Zaid lagi.
“Beliau sombong, feudalistik, keras kepala, dan lebih berminat untuk memperkukuhkan kedudukannya dalam parti berbanding perubahan.”
Namun begitu, Zaid menambah bahawa pengalaman traumatik semasa karier Anwar hampir berhenti apabila beliau dipenjara, dipukul serta dimalukan kerajaan sudah pasti mengubah dirinya menjadi lebih baik.
Anwar kini seorang “yang berbeza”, dan kali ini, Anwar mengetahui apa beliau perlu lakukan, terutamanya tentang mengubah pemikiran dan menukar kerajaan yang lebih bersih dan sederhana, menurut Zaid dalam blog tersebut.
“Mereka tidak mahu pemimpin yang korup dan kayakan diri sendiri, parti dan keluarga,” kata Zaid. “Anwar dan ahli keluarganya tidak kaya, dan mereka hidup serba sederhana,” tambah beliau lagi.
Zaid berkata pengalaman Anwar telah menjadikan beliau menjadi terkenal dalam politik, dan mengenali lebih rapat dengan pedalaman di Malaysia dan golongan miskin di bandar apabila beliau bergerak di seluruh negara membawa perjuangannya.
Zaid berkata Anwar sangat mengambil berat dan ketulenan dalam memperjuangkan keadilan, berdasar pengalaman beliau sendiri.
“Mereka benar-benar berjuang dan kita boleh percaya. Beliau sudah berubah, tetapi Dr M tidak,” katanya lagi.
Zaid adalah menteri kabinet Tun Abdullah Ahmad Badawi tetapi dipecat pada tahun 2008, selepas beliau meletak jawatan membantah keputusan kerajaan untuk menggunakan Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA) untuk menangkap ahli politik pembangkang, blogger dan wartawan.
Dr Mahathir menjadi penyokong kuat untuk Datuk Seri Najib Razak, dan pengaruhnya di dalam parti telah menutup rancangan transformasi dengan bermain isu perkauman.





Ulasan

  1. bodo..tak menjawab pun soalan yang ditanya dlm tajuk.bercerita je..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular