BAJET UNTUK JANGKA PENDEK : PEMERHATI

KUALA LUMPUR, 1 OKT — Bajet 2013 kerajaan Barisan Nasional (BN) menarik hati orang ramai akan tetapi pemerhati dari pertubuhan pendidikan, majikan dan pengguna mengatakan inisiatif dicadangkan kebanyakannya langkah-langkah jangka pendek yang direka untuk memenangi sokongan pengundi bukannya bertujuan untuk meningkatkan kehebatan ekonomi Malaysia pada masa akan datang.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan  pemberian wang tunai dan potongan cukai di seluruh lembaga dalam Bajet terakhir sebelum Malaysia menghadapi pilihan raya umum (PRU) yang mesti diadakan pada April depan dalam apa pemerhati politik dan pasaran gambarkan sebagai “Bajet pilihan raya”.
Belanjawan pilihan raya boleh menjadi pedang bermata dua untuk negara, kata Shamsuddin Bardan yang merupakan pengarah eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF).
Beliau memuji inisiatif kerajaan untuk menampung pemeriksaan kesihatan dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) untuk bantuan kewangan kebajikan pekerja, yang katanya adalah sangat penting kerana pekerja yang sihat secara amnya meningkatkan produktiviti.
“Walaupun ia adalah bajet pilihan raya, terdapat aspek jangka panjang yang boleh memberi manfaat. Sebagai contoh, peruntukan untuk pembangunan kemahiran yang mampu meningkatkan produktiviti dan terutamanya keupayaan pekerja,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.
Tetapi dia sangsi dengan “pembayaran one-off” kerajaan yang katanya telah meningkat menjelang PRU ke-13.
“Pemberian one-off tidak memberikan hasil baik, selain tidak mengurangkan beban rakyat. Pemberian tidak mengikut skala tetapi satu masa sahaja — bagaimana ia boleh membantu orang ramai?” tanya Shamsuddin.
Beliau juga meragui kebijaksanaan kerajaan dalam tidak memberi potongan cukai dan tumpuan menyediakan perumahan kos rendah, menunjuk bahawa pelan tidak difikirkan secara mendalam dan tidak menyeluruh untuk menampung bilangan besar pembeli rumah berpendapatan sederhana yang masih terperangkap dalam pembiayaan rumah pertama mereka.
“Kerajaan juga mengumumkan mengenai perumahan kos rendah dan saya tidak nafikan ia adalah satu langkah yang baik. Walau bagaimanapun, ia masih tidak benar-benar komprehensif dan pembeli rumah masih menghadapi masalah kewangan kerana mereka kekurangan wang,” katanya.
“Aspek pembiayaan yang diperkenalkan oleh kerajaan memerlukan penelitian dan kajian lanjut untuk memastikan ia benar-benar memberi manfaat kepada orang ramai,” katanya.
Datuk Marimuthu Nadason (gambar kanan), Presiden Persekutuan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) berkongsi sentimen yang sama dengan Shamsuddin, dengan mengatakan bajet yang diumumkan Jumaat lalu bersifat jangka pendek.
“Ia adalah bajet pilihan raya yang normal,” katanya.
Beliau berkata Putrajaya memberi perhatian kepada kebimbangan utama kumpulan pengguna tersebut yang telah ditekankan sebelum ini, terutamanya kenaikan harga makanan dan barangan keperluan lain dan menaikkan peruntukan untuk membiayai pertanian dan program pendidikan, yang perlu dilihat secara positif.
“Kami meminta pendidikan dan pertanian dipertingkatkan dan ianya ditunaikan. Secara keseluruhannya, ia adalah satu langkah yang baik. Dan ia adalah baik untuk Sabah dan Sarawak di mana mereka boleh membeli barang pada harga yang sama seperti Semenanjung,” katanya.
“Tetapi kita perlukan lebih banyak langkah-langkah jangka panjang, bukan sahaja BR1M atau mana-mana yang bersifat jangka pendek sahaja,” kata beliau kepada The Malaysian Insider, merujuk kepada pusingan kedua pemberian RM500 di bawah Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) skim yang akan diberikan kepada isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM3, 000 sebulan.
Skim itu juga diperluaskan untuk memberi RM250 kepada perseorangan berusia 21 tahun dan berpendapatan kurang daripada RM2,000. Satu bantuan persekolahan RM100 diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah, manakala bantuan lanjut baucer buku bernilai RM200 yang diberikan kepada pelajar-pelajar di institusi pengajian awam dan swasta, matrikulasi dan pelajar Tingkatan Enam.
FOMCA pada awal tahun ini telah mengeluarkan penemuan kaji selidik kebangsaan yang menyatakan kebimbangan pengguna tentang peningkatan harga makanan dan barangan penting. Kebimbangan kedua terbesar adalah pengangkutan awam.
Kaji selidik di seluruh negara telah dijalankan pada 2009-2010 dengan lebih 30,000 peserta dari kedua-dua kawasan bandar dan luar bandar.
Untuk mengatasi kenaikan harga makanan, FOMCA mencadangkan supaya kerajaan memberikan lebih banyak wang ke dalam industri pertanian dan sehingga bebas rantaian bekalan makanan. Pengguna mahu kerajaan “komited untuk” membuat sistem pengangkutan awam yang lebih dipercayai dan lebih murah, kata FOMCA.
Walau bagaimanapun, tindak balas kerajaan untuk rungutan pengangkutan awam dalam Bajet telah terhad kepada melanjutkan diskaun semasa 50 peratus bagi tambang kereta api KTM Komuter kepada rakyat Malaysia yang berpendapatan bulanan RM3, 000 dan ke bawah.
“Saya tertanya-tanya bagaimana kerajaan merancang untuk melaksanakan diskaun 50 peratus untuk pengguna memperoleh pendapatan bulanan sebanyak RM3, 000 ke bawah seperti diumumkan,” kata Rajiv Rishyakaran, penasihat kepada Persatuan untuk Penambahbaikan Mass Transit, pemantau tunggal pengangkutan awam di Malaysia.
“Tidak seperti pesara, pelajar atau orang kurang upaya yang mempunyai kad untuk membuktikan status mereka, mereka yang berpendapatan RM3,000 kebawah tidak mempunyai apa-apa pengenalan. Menarik untuk melihat bagaimana mereka melakukannya,” kata beliau.
Rajiv berkata inisiatif lebih baik yang akan memenuhi semua kumpulan sosial berbeza adalah untuk kerajaan memperkenalkan sistem satu tiket yang mengira harga tambang dari titik asal ke destinasi berdasarkan perjalanan setiap kilometer tanpa mengira jenis pengangkutan, seperti dilakukan di negara jiran Singapura.
“Ia akan menjadi lebih baik untuk dia memberi tumpuan kepada mengintegrasikan sistem tambang antara jenis pengangkutan yang berlainan — bas dan kereta api. Sekarang, sistem memerlukan pengguna untuk menukar antara bas yang berbeza atau dari bas kepada keretapi,” katanya.
Beliau mengalu-alukan berita bahawa kerajaan akan melancarkan lebih banyak bas di bawah firma pengangkutan milik negara Syarikat Prasarana Nasional Berhad (Prasarana) yang menjalankan siri Rapid seluruh negara di pusat-pusat bandar seperti Ipoh, Seremban, Kuching dan Kota Kinabalu berkembang, tetapi kebimbangan bahawa langkah ini boleh mengakibatkan persaingan yang tidak perlu dan boleh membunuh syarikat bas lain.
“Mempunyai lebih banyak bas awam adalah berita baik. Saya hanya berharap ia akan menjadi satu langkah melengkapkan perkhidmatan bas yang sedia ada di bandar-bandar dan bukannya bertujuan untuk bersaing atau ‘membunuh’ mereka.”
Beliau menggesa kerajaan untuk meningkatkan penggunaan bas awam di Lembah Klang, rantau penduduk negara terpadat, sekurang-kurangnya 5,000.
“Singapura adalah satu pertiga saiz Lembah Klang tetapi ia mempunyai 3,000 bas di jalan raya,” kata Rajiv.
Beliau menegaskan bahawa peningkatan jumlah bas di jalan raya hanya boleh meningkatkan produktiviti ekonomi oleh kerana penumpang juga boleh bekerja di mana sahaja, terutamanya jika perkhidmatan sambungan Internet yang disediakan dalam pengangkutan massa.
alaupun kerajaan telah menetapkan lebih tunai untuk membantu ibu bapa kanak-kanak bersekolah dan orang-orang dengan keperluan pendidikan khas, penganalisis politik Wan Saiful Wan Jan berkata bajet persekutuan untuk pendidikan seolah-olah telah dipotong daripada RM50 bilion kepada RM37 bilion — yang bermakna antara RM12 bilion kepada RM13 bilion dana yang kurang.
“Pemotongan ini berlaku setelah kita telah melihat rangka tindakan pendidikan kebangsaan dikeluarkan. Ini sangat membimbangkan jika dipotong untuk membiayai pemberian, ia adalah perbelanjaan pendidikan,” kata ketua eksekutif Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS).
Turut risau tentang kesan kepada pendidikan adalah Datin Noor Azimah Abdul Rahim (gambar kiri), Pengerusi Kumpulan Tindakan Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE) yang telah melobi kerajaan untuk mengkaji semula keputusannya untuk menamatkan pembelajaran Matematik dan mata pelajaran Sains dalam bahasa Inggeris mulai tahun ini.
Seperti biasa ia adalah pemurah, terutamanya pembiayaan untuk penyelidikan dan pembangunan dalam teknologi nano, bioteknologi, sektor automotif dan yang berhubung dengan aeronotika, tetapi kita perlu memastikan bahawa generasi muda bersedia untuk ini,” katanya.
“Jika kanak-kanak ini belajar dalam Bahasa Malaysia, pemindahan teknologi akan menjadi perlahan dalam sektor-sektor ini kerana semua itu datang dari Amerika Syarikat, sekali gus segala-galanya dalam Bahasa Inggeris,” katanya.

Ulasan

Catatan Popular