LATHEEFA KOYA LETAK JAWATAN AHLI MAJLIS MBPJ... APA DAH JADI?


Peguam lantang PKR, Latheefa Koya meletak jawatan sebagai ahli majlis Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) pagi ini.

Perletakan jawatan ini dipercayai akibat daripada arahan Menteri Besar (MB) Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang meminta Latheefa agar menghantar surat tunjuk sebab menjelaskan mengapa beliau mengkritik pentadbiran adun Ijok itu.

“Mengikut apa yang saya dengar, sah Latheefa (gambar) sudah meletakkan jawatan.
“Dipercayai kerana arahan MB agar Latheefa menghantar surat tunjuk sebab tentang tindakannya mengkritik Tan Sri,” kata Azman Yusof yang juga ahli majlis MBPJ mewakili PKR.

Latheefa Koya juga merupakan ‘ketua whip’ bagi ahli majlis PKR di MBPJ.
Selain itu, beliau juga merupakan ahli kepada “One Stop Centre” (OSC) yang meluluskan sebarang projek di MBPJ.

Latheefa Koya mengesahkan telah menghantar surat perletakkan jawatan yang berkuat kuasa serta merta apabila dihubungi oleh The Malaysian Insider sebentar tadi.
“Sah, saya sudah letak jawatan.

“Selebihnya saya tak mahu komen,” kata Latheefa.

Surat perletakan jawatan yang dikirim melalui email kepada The Malaysian Insider sebentar tadi menyatakan perletakan jawatan disebabkan oleh tindakan Latheefa menghantar email kepada pimpinan tertinggi PKR — mempersoalkan MB Selangor berkenaan perumahan rakyat miskin dan tidak berkaitan dengan hal MBPJ.

“Akibat daripada email tersebut, saya difahamkan MB dan Exco negeri telah bersetuju untuk memecat saya sebagai ahli majlis MBPJ.

“Perkara ini telah menjadi pengetahuan umum dan jawatan saya sebagai ahli majlis MBPJ tidak dapat dipertahankan lagi.

“Oleh itu, saya meletakkan jawatan sebagai ahli majlis MBPJ dengan serta merta,” kata Latheefa dalam surat perletakan jawatannya.

Ulasan

Catatan Popular