LAWAN TETAP LAWAN : MARIA CHIN


Kerajaan persekutuan telah menfailkan saman terhadap jawatankuasa pemandu Bersih 2.0 untuk kerosakan yang dikatakan berjumlah RM122,000 yang ditanggung semasa perhimpunan yang dianjur oleh gerakan reformasi pilihan raya pada 28 April.

Sepuluh pemimpin Bersih, yang diketuai Datuk Ambiga Sreenevasan, merupakan pihak pertama yang didakwa untuk kerosakan di bawah Akta Perhimpunan Aman, kurang dari sebulan selepas perlaksanaan undang-undang baru ini yang bertujuan untuk membenarkan perhimpunan awam “selari dengan norma antarabangsa”.

“Kita sudah sedia untuk membela kes ini.....Kita telah jumpa banyak peguam yang bersedia untuk mengambil kes kita."

Pengerusi bersama Bersih itu berkata para penyokong serta jirannya telah pun mula mengumpul dana, dan mengucapkan terima kasih kepada mereka kerana “memberi sokongan untuk apa yang bakal dihadapi kita”.

“Kita akan menjawab tuduhan di mahkamah,” beliau memberitahu wartawan.

Ambiga juga berkata bahawa hanya dua dari sepuluh ahli jawatankuasa pemandu Bersih telah disampaikan writ dan pernyataan tuntutan.

“Hanya saya dan Maria (Chin Abdullah) telah disampaikan dengan surat itu. Lapan defendan yang lain tidak (disampaikan writ),” beliau berkata.

Kedua-dua pemimpin itu berkata pelan Bersih 2.0 yang lebih terperinci lagi akan diumumkan minggu depan.

Ulasan

Catatan Popular