PAC AKAN TERUS SIASAT NFC WALAU DIHALANG SPEAKER

Jawatankuasa Kira-Kira Awam menegaskan akan meneruskan siasatan terhadap inkuiri pertuduhan penyalahgunaan dana awam RM250 juta oleh Pusat Fidlot Corporation (NFCorp).

Bagaimanapun, Pengerusi PAC Datuk Seri Azmi Khalid berkata kepada pemberita mereka akan mematuhi arahan Speaker Dewan Rakyat yang perkara menjurus kepada dakwaan jenayah dihadapi Pengarah NFCorp Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail adalah subjudis.

“Tan Sri Pandikar Amin Mulia menasihatkan kami menuruti Dewan,” kata Ahli Parlimen Padang Besar itu (gambar). “Tapi saya dimaklumkan perkara berkenaan Pusat Fidlot Nasional (NFC) yang tidak berkaitan perkara mahkamah boleh dibincangkan.

“Apa yang akan kami sentuh adalah bagaimana dana awam digunakan, diluluskan, kajian bagaimana akan dibuat dan masalah bagaimana akan timbul. Perjanjian persetujuan tidak akan berubah sekiranya mereka dibawa berjumpa PAC. Tiada subjudis di sini.”

Jawatankuasa itu telah mengadakan mesyuarat tergempar pagi tadi untuk membincangkan arahan Speaker Dewan Rakyat yang dibuat selepas sehari keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil enggan menghadap jawatankuasa tersebut.

Tapi Pandikar Amin mengesahkan di Dewan Rakyat hari ini bahawa hanya perkara yang menjurus kepada dakwaan jenayah terhadap Mohamad Salleh Ismail adalah subjudis.

Ulasan

Catatan Popular