NAJIB PERLU GENTEL...OPPSSS GENTLE...

NAJIB PERLU BERSIKAP ‘GENTLEMAN’ DAN TERIMA KEPUTUSAN RAKYAT DALAM PRU 13

Dewan Pemuda PAS Malaysia meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersikap ‘gentleman’ dan berjiwa besar dengan menerima apa juga keputusan yang bakal ditentukan oleh rakyat, sama ada beliau menang ataupun kalah dalam pilihanraya umum ke 13. Ini berikutan kenyataan ‘beramaran’ Datuk Seri Najib sebelum ini yang menyatakan mahu mempertahankan Putrajaya hingga ke titisan darah yang terakhir serta kenyataan beliau yang terbaru bahawa anggota Rela seramai 20,000 orang siap sedia mempertahankan Putrajaya.

Kenyataan beliau ini seperti mengugut atau memberi amaran bahawa dalam apa juga keadaan beliau akan mempertahankan kerajaan beliau di Putrajaya. Dalam hal ini, DPPM melihat Datuk Seri Najib tidak seharusnya merasa gelabah, emosi, takut dan marah sekiranya Pakatan Rakyat mampu mengalahkan beliau dan menguasai Putrajaya. Datuk Seri Najib perlu sedar bahawa semua pemimpin di seluruh dunia mempunyai ‘pasang surut’ dalam perjuangan. Ada kalanya mereka menang dan ada kalanya mereka kalah. Tidak ada seorang pemimpin pun yang mampu untuk menang setiap masa dalam memegang kuasa mereka selama-lamanya. Jika ada pemimpin seperti ini, sudah pasti mereka akan dijatuhkan dengan kuasa rakyat seperti yang berlaku kepada dunia Arab ketika ini.

Sebagai seorang pemimpin negara, beliau sepatutnya berlapang dada dan menerima keputusan pilihanraya umum ke 13 yang ditentukan oleh rakyat. Sekiranya kekalahan yang beliau terima, Datuk Seri Najib perlu bermuhasabah terhadap diri dan partinya dengan memperbaiki segala kelemahan yang berlaku. Ia sebagai proses pembersihan terhadap segala kesalahan serta kekurangan yang beliau lakukan selama memerintah negara ini. Selepas itu, barulah beliau bangkit kembali dengan segala pembaharuan dalam PRU ke 14 pula.

Selain itu, Datuk Seri Najib juga tidak perlu merasa bimbang sekiranya beliau menjadi pembangkang pula suatu hari nanti kerana ini adalah proses biasa dalam amalan negara demokrasi. Sebagai Ketua Pembangkang, tugas beliau pula untuk menegur dan memperbetulkan segala kekurangan yang dilakukan oleh pemimpin Pakatan Rakyat sekiranya ia berlaku.

DPPM menegaskan, sekiranya Datuk Seri Najib berani menerima perubahan di negara ini dengan ‘redha’ tanpa melakukan pelbagai strategi kotor dan jahat, beliau akan dikenang sebagai pemimpin yang berjiwa besar dan berani melakukan perubahan sekalipun partinya tidak merestuinya. Sejarah akan menobatkan beliau sebagai negarawan ulung kerana mampu mengubah persepsi pemimpin UMNO-BN sebelum ini, bahawa hanya UMNO-BN sahaja layak memerintah dan tidak ada istilah mengalah pada sistem demokrasi yang bertapak di negara ini.

Ulasan

Catatan Popular