KERANA GENDANG... HARUSANI MINTA NIZAR BERTAUBAT

Mufti Perak menasihatkan pemimpin-pemimpin pembangkang beragama lslam supaya menggelakan diri dari melakukan perbuatan yang boleh ditakrifkan haram ketika menyertai perayaan keagamaan.


Mengulas perbuatan mantan Menteri Besar Nizar Jamaluddin memalu gendang diupacara Ponggal tempoh hari, Harrusani berkata “haram bagi kita memukul gendang ketika meraikan perayaan agama hindu ..itu lagi teruk sama teruknya jadi hindulah kerana memukul gendang adalah  cara keagamaan mereka.”


Sesiapa yang telah melakukan perbuatan itu, Harrusani menasihatkan mereka supaya wajib bertaubat segera dan kembali kepada Islam. “Ini Allah telah sebut dalam alquran”.

Beliau berkata dari segi syarak “ kita tidak boleh merayakan dengan mengenakan pakaian baru-baru bagi menghormati hari itu kerana hukumnya haram.”

Beliau juga memberi contoh amalan sesetengah pengacara tv yang memakai pakaian seperti meraikan tahun baru Cina kerana hukumnya haram.

“Orang yang cari lain daripada Islam sebagai agamanya, pegangannya, kepercayaannya maka ini tidak akan diterima oleh Allah taala dan di akhirat nantii dia akan masuk dalam kumpulan orang-orang yang rugi. Perbuatan kufur kita redha  dan dengan perbuatan itu maka kufur kita dibuatnya”katanya lagi.-

Ulasan

  1. orang yg menjual agama dan maruah demi kesenangan dunia bagaimana pulak?

    BalasPadam
  2. amboi harusani kalau kena tang pembangkang, bukan main dia komen pasal haram, kena bertaubat le semua le, masa najib, tak komen pun, memang sesuai le nama dia harusani dah dekat dengan haram jadah

    BalasPadam
  3. bila tang pembakang harusani jadi mufti,bila tang umno,harusani jadi muahmuah

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular