22,076 rakyat Malaysia melebihi 90 tahun yang masih layak pengundi

KUALA LUMPUR, 16 Feb (Bernama) - Terdapat 11,335 kes di seluruh negara di mana pengundi pelbagai didapati didaftarkan di bawah alamat yang sama, menurut kerajaan teknologi Mimos Berhad penasihat.
Jawatankuasa Pemilihan Parlimen (PSC) terhadap reformasi pilihanraya telah disampaikan dengan penemuan terbaru Mimos 'pada Selasa semasa mesyuarat jawatankuasa kecil yang dipengerusikan oleh PSC kepala Datuk Seri Maximus Ongkili.
Pecahan laporan Mimos 'pada 11,335 pengundi pelbagai yang didaftarkan di bawah alamat yang sama adalah seperti berikut:
● Terdapat 820 kes di mana lebih daripada 100 pengundi yang didaftarkan di bawah satu alamat;
● Terdapat 1,259 kes-kes di mana antara 51 dan 100 pengundi yang didaftarkan di bawah alamat satu;
● 3,254 keadaan di mana antara 21 dan 50 pengundi yang didaftarkan di bawah satu alamat;
● 6,002 kes-kes di mana antara 11 dan 20 pengundi yang didaftarkan di bawah satu alamat.
Anthony Loke berkata DUN Lobak beliau mengalami masalah-masalah seperti itu apabila rekod-rekod semasa menunjukkan yang mendadak sebanyak 600 pengundi dari kawasan-kawasan lain yang mendaftar sebagai pengundi di negeri ini.
Beliau menjelaskan bahawa PSC telah mengarahkan Mimos untuk mengecilkan 11.335 kes kepada setiap kawasan Parlimen serta membatalkan kem tentera di mana askar-askar boleh didaftarkan di bawah satu alamat.
"Apa yang kita mahu adalah fakta yang perlu dibuktikan ... semua ini manakala kes-kes ini telah berada di sini untuk berapa lama?
"Yang mana kawasan pilihan raya mempunyai bilangan tertinggi manipulasi pengundi? Mimos akan mendapatkan pecahan parlimen dan kita boleh menyoal-periksa kes yang lebih baik di peringkat parlimen, "katanya.
"Apa yang saya tidak boleh menerima begitu banyak kes-kes di mana 50 kepada lebih daripada 100 orang yang didaftarkan di bawah satu alamat," kata Ahli Parlimen Rasah.
Loke juga berkata laporan Mimos 'menunjukkan bahawa 94738 rakyat Malaysia di atas umur 21 tahun telah sama ada diberi kerakyatan mereka atau jika dibatalkan.
"Tetapi apa yang pelik ialah bahawa dalam daftar pemilih semasa 26 orang di bawah kategori ini masih berdaftar sebagai pengundi," katanya.
Selain itu, beliau berkata laporan itu menyatakan bahawa masa ini terdapat 22076 rakyat Malaysia melebihi 90 yang masih pengundi, dan telah disahkan akan masih hidup.

Ulasan

Catatan Popular