16 Jan 2012

YANG MANE BETUL? PAGAR KE PEGAR... BATUK KE BATOK... KENDI KE KUNDI...
abu nu'man16 Jan 2012 0 Komentar

"HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI" "MELEPASKAN BATUK DITANGGA" " YANG KURIK ITU KENDI...YANG MERAH ITU SAGA..."

Aku dari sekolah rendah sampai sekarang nie dah nak masuk 33 tahun kita diajar oleh guru-guru disekolah suatu perpatah melayu di atas.... rupanya pa yang diajarnya kurang tepat....

Sebenarnya  segal kesilapan ini berpunca dari pemahaman terjemahan penulisan JAWI kepada RUMI.

Contohnya "HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI".... so Ayat yang betul adalah PEGAR. Apa kebende ler PEGAR nie ek???? PEGAR adalah sejenis burung yang berfungsi untuk menghalau haiwan perosak tanaman padi. Leh tengok gambar kat bawah nie sebagai contoh.


"HARAPKAN PEGAR, PEGAR MAKAN PAGI"

Korang leh tengok kat bawah nie penerangan oleh Pemenang Kedua Pemidato Antarabangsa Bahasa Melayu iaitu saudara Awang Haji Abdul Rashid Bin Awang Haji Damit yang berasal dari Brunei Darus Salam.

Sebenarnya orang dulu-dulu dah pun gunakan BURUNG PEGAR nie sebagai agen kawalan biologi secara semulajadi untuk kawal dan menghalau makhluk perosak pada tanaman padi.

Padan ler orang dulu-dulu jadikan kisah nie sebagai Pepatah Melayu. Ye ler kan burung yang diharapkan untuk menjaga tanaman dari makhluk perosak tiba-tiba belot makan tanaman sendiri sapa tak hangin kan hehehe.

Maybe itu ler sebab musabab kenapa pepatah nie dijadikan sebagai perumpamaan.

So sekarang nie maybe pihak seperti Dewan Bahasa & Pustaka (DBP) perlu amik initiative untuk lakukan kajian menyeluruh ke atas semua Pepatah Melayu yang dah dibukukan. Maybe kena tengok sekali lagi tafsiran JAWI kepada RUMI tu sebaik mungkin. Supaya tak berlaku salah faham seperti nie.

Sama gak dengan pepatah "MELEPASKAN BATUK DITANGGA". Yang sebenarnya bukan BATUK tetapi BATOK. Nak tahu BATOK macam mana tengok kat bawah nie gambar nyer.

Itu lah rupernya BATOK kalau korang nak tahu.


Begitu juga dengan pantun "Yang kurik itu kendi,... Yang merah itu saga..."

Menurut Kamus Dewan, kendi adalah bekas membawa air. Kundi pula adalah buah saga yang berbintik-bintik, atau dengan kata lain kurik. Pantun ini merujuk kepada buah saga iaitu buah saga yang berwarna merah dan juga buah saga yang berbintik-bintik...
 
 .... HUHUHUHUHUHU
In Category :
DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN WANGSA MAJU Blog Rasmi DPPWM Facebook dan Twitter

0 Komentar

Catat Ulasan

................................................................................................

SEBARANG INFAQ / DERMA BOLEH DISALURKAN KEPADA

AKAUN DEWAN PEMUDA PAS
KAWASAN WANGSA MAJU
No. Account : 564557122098
Bank : Maybank
Branch : Wangsa Maju

................................................................................................

Disclaimer

Disclaimer/ Penafian

The views expressed in the posts and comments of this blog do not necessarily reflect the Dewan Pemuda PAS Kaw. Wangsa Maju (DPPWM). They should be understood as the personal opinions of the author or commenter. Your words are your own, so be nice and helpful if you can.

Tulisan dan komen daripada pembaca terhadap artikel di atas adalah pandangan peribadi dan tidak mewakili pendirian dppwm.blogspot.com. DPPWM tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan dan komen berkenaan.