(11.30 AM LINTAS LANGSUNG ) : DSAI SUDAH MENINGGALKAN MAHKAMAH


11.05 am : Kenderaan yang membawa Anwar sekeluarga sudah beredar dari kawasan mahkamah. Polis mengarahkan penyokong bersurai kerana keadaan tidak selamat ekoran letupan bom.
10.55 am : Satu letupan kedengaran di tepi Jalan menuju ke kompleks Mahkamah yang menyebabkan seorang peguam tercedera letupan. Wartawan melaporkan polis sedang mengawal keadaan. Dipercayai bahan letupan itu diletakkan dalam salah-satu kon yang digunakan polis untuk mengawal aliran trafik.
10.10 am : Anwar sudah bergerak keluar dari perkarangan mahkamah dan bergerak ke Masjid Wilayah. Laungan tanpa henti oleh penyokong Pakatan sambil mengankat ibu jari tanda bagus. Ramai penyokong mahu meyerbu Anwar untuk mengucapkan tahniah, tetapi petugas AMK mengarahkan mereka bersurai dan bergerak ke Masjid Wilayah.


10.00 am - Anwar sedang berjalan keluar diiringi Presiden Pas Abdul Hadi Awang, Timbalan PKR Mohamed Azmin Ali dan beberapa pemimpin yang lain. Tengah hari ini DSAI akan ke Pulau Pinang dengan diiringi 100 buah kereta.

Hakim Mohamad Zabidin, dalam keputusan yang mengejutkan memutuskan Anwar tidak bersalah dan mengarahkan supaya beliau dibebaskan.

Hakim Mohamad Zabidin yang tidak membaca penghakiman penuh kecuali kesimpulannya berkata kedua-dua bukti iaitu DNA dan oral-lisan tak boleh sabit kesalahan.

Keputusan ini sudah tentu disambut dengan linangan air mata kegembiraan oleh puluhan ribu penyokong Anwar yang berhimpun sejak.



9.33 am - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membabaskan dan melepaskan DSAI daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan - BH

9:33 am - 9/1 High Court finds Opposition leader Anwar Ibrahim not guilty of sodomising his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan -STAR.

9:20 am- Kehadiran peguambela KARPAL SINGH bersama GOBIND SINGH dan LIM Guan Eng. P Ramasamy berada di luar Mahkamah



9.15 am : Keadaan di Mahkamah mula bertukar kecoh apabila DSAI mula memasuki kawasan perkarangan mahkamah sekitar jam 8.30 tadi.

Keadaan yang mulanya tenang bertukar kecoh apabila peserta Perhimpunan 901 mula mengerumuni Anwar dari pintu masuk utama hingga ke perkarangan mahkamah.

8:52 am- DS Anwar yang ditemani Wan Azizah dan anak-anaknya kelihatan hadir di dalam kamar. DSAI melemparkan senyuman dan lambaian buat-buat ke rakan-rakannya dan penyokongnya.
Dianggarkan seramai 5500 peserta menjerit melaungkan slogan “Reformasi”, “Hidup Anwar”, “Keadilan”, dan “Allahuakbar”.

8:33 am - Galeri awam mula dibuka kepada orang ramai termasuk wartawan dan pemerhati asing. Tan Sri Khalid dan isteri turut dilihat masuk ke dalam kamar. Seramai 13 orang pemerhati asing dilihat masuk ke dalam kamar dan mengambil tempat di galeri awam. Galeri awam mula sesak dgn kehadiran org ramai.
8.30 am: Kelihatan kenderaan yang membawa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim  masuk ke perkarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk menghadiri keputusan kes liwat II beliau hari ini.


8:25 am: Semua pemimpin PR berucap dan bakar hadirin untuk tolak BN…. YB Zuraidah Kamaruddin dengan sinis memanggil kabinet sekarang sebagai cabinet lembu

8:20 am:  Dr Rani, Adun Meru sedang berucap minta hancurkan UMNO, dan minta rakyat terus berjuang jatuhkan BN.

Turut kelihatan Irene Fernandez dan Mohd Saiful Anang pelajar UPSI serta A Samad Said.

V. Sivakumar turut berucap dengan mengungkit banyak kes-kes berkenaan krisis politik di Perak telah berlaku di mahkamah ini.



8:10 am:  Datuk Seri Nizar berucap diikuti laungan takbirTurut kelihatan N. Surendran, Azmin Ali, Xavier Jayakumar, Malik Kassim dan Osman Mansor

8:05 am: Azmin Ali tiba bersama Dr. Osman Mansor dan Malik Kassim, ADUN Batu Maung


Terkini pada pukul 8.30 am:

Pintu pagar mahkamah tinngi masih belum dibuka. Mereka tidak akan dibenar masuk kerana polis hanya membenarkan kawasan perhimpunan pada hari ini adalah parking mahkamah.

Jumlah kehadiran di parking Mahkamah kini mencecah sekitar 4,300 orang terdiri dari 80% Melayu dan selebihnya masyarakat India/Cina. Mereka melaungkan 'Reformasi'.

Sementara itu, di Masjid WP, kumpulan Perkasa/Pekida ada 80 org. Penyokong PR lebih kurang 100 orang berada di luar masjid. Manakala, di gerai makan Hentian Bas Jln Duta ada 600 sedang minum. Antara pemimpin mereka yang kelihatan:-

Tian Chua, Rozan Azen Mat Rasip, William Leong-AP Selayang, John Fernandez-AP Seremban, Latheefa Bibi Koya, Loh Koh Meng-DAP, Sivakumar-ex speaker Perak, Manoharan-AP Teluk Intan, Prof Ramasamy, A.Samad Said, dan Ambiga

MENYUSUL LAGI...

Ulasan

  1. Mana bab konspirasi niiii??? Penat laa tunggu.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular