BAUCER NOTE RM50 TINDAKAN TIDAK BIJAK KERAJAAN BN

PEMBERIAN baucar buku berjumlah RM200 seorang  kepada pelajar IPTA kini dimanipulasikan oleh pelbagai pihak, baik pihak kedai buku mahupun pihak institusi pengajian tinggi itu sendiri.

Contohnya, pihak institusi (tenaga pengajar) mahukan pelajar membeli buku bacaan atau rujukan pihak institusi itu sendiri dengan harga sebagai contoh RM80. Baucar yang diberi kerajaan adalah dalam bentuk RM50 sekeping.

Untuk membeli buku berharga RM80 ini, pelajar harus membayar dengan menggunakan dua keping baucer RM50 dengan jumlah RM100. Pihak institusi tidak akan membayar balik baki wang tersebut dan untuk membeli buku lain tentunya jumlah tersebut tidak memadai.

Di sini pelajar kerugian RM20. Pihak institusi atau pensyarah yang berkenaan mengaut keuntungan sebanyak RM20 daripada seorang pelajar.
Manakala kedai kedai buku pula menawarkan kepada pelajar wang tunai sebanyak RM100 - RM150 bagi pertukaran empat keping baucar RM50 tersebut. Perbuatan ini dan pelbagai lagi cara boleh diambil oleh pihak ketiga bagi mengaut keuntungan mudah di atas pemberian kerajaan.

So, apakah penberian boucer dalam note RM50 adalah suatu tindakan yang bijak????

Ulasan

  1. tambah la lagi RM30 cash... itu pun takbleh pikir ke?.. aduhaiiiiii...

    BalasPadam
  2. 2 la pasal...(baucer 50)+ (tunai 30)= RM 80

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular