Dr Anuar Ahmad Dilantik Pemangku Naib Canselor Unisel

Oleh HAIRULAZIM MAHMUD

PETALING JAYA: Timbalan Presiden (Akademik) Univesiti Selangor (Unisel), Prof Dr Anuar Ahmad dilantik sebagai Pemangku Naib Canselor universiti itu selepas jawatan itu dikosongkan oleh Datuk Dr Rosti Saruwono berkuat kuasa 2 Ogos lalu.

Pelantikan Anuar ini berkuat kuasa Jumaat sehingga Naib Canselor yang baharu dipilih.

Keputusan ini dibuat pada Mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah Unisel yang diadakan di pejabat Menteri Besar pada Jumaat, menurut kenyataan yang dikeluarkan Sekretariat Akhbar, Pejabat Menteri Besar di sini.

Anuar akan menjalankan tugas-tugas sebagai Naib Canselor dengan dibantu jawatankuasa khas melancarkan pentadbiran serta mengukuhkan kewangan universiti.

Dalam tempoh ini, jawatankuasa khas juga akan membantu Ahli Lembaga Pengarah untuk mencari calon sesuai untuk dilantik Naib Canselor yang baru.

Sebelum ini, Rosti meletak jawatannya berkuat kuasa Selasa lalu dipercayai akibat tekanan politik dalaman dan pentadbiran kerajaan negeri.

Difahamkan tindakan tersebut dilakukan sebagai 'membantah' berhubung tindakan terhadap tiga pegawai Unisel yang diarahkan dilucut jawatan.

Ulasan

Catatan Popular