APA NAK BUAT KALAU DITAHAN POLIS UTK KE BERSIH?

Sekiranya anda ditahan di sebuah sekatan polis dan diarahkan untuk berpatah balik ke rumah. Apakah yang patut anda buat?


Perkara 9(2) Perlembagaan Persekutuan menjamin setiap warganegara bebas untuk bergerak ke mana-mana di dalam Malaysia. Oleh itu, saudara boleh meniru dialog berikut:

Sdra: Saya ingin teruskan perjalanan saya ke Kuala Lumpur.

Polis: Apa tujuan kamu ke sana?

Sdra: Saya ingin melawat kawan/ Saya ingin hadiri kenduri/ Saya ingin shopping (pilih mana-mana jawapan, tetapi jangan nyatakan saudara ingin berdemo)

Polis: Tidak boleh. Saya arahkan kamu berpatah balik.

Sdra: Saya berada di Malaysia dan saya sebagai warganegara bebas ke mana-mana dalam Malaysia. Tuan tiada hak untuk arahkan saya pulang. Jika tuan ingin tahan saya, sila bawa saya ke balai polis.

Polis: Ok, saya tahan kamu dan bawa ke balai polis.

Sdra: Sebelum tuan bawa saya ke balai polis, saya mahu dapatkan nama penuh, no. badan dan alamat tempat kerja tuan. Saya juga ingin tahu atas alasan apa saya ditahan. Saya akan arahkan peguam saya untuk saman tuan, pegawai tuan dan Kerajaan Malaysia kerana menahan saya secara salah dan melanggar hak asasi saya.

(sila catatkan nama penuh polis itu, no. badan dan alamatnya dan serahkan kepada peguam Bersih-0163126463/0163126473/014-6451753/012-3928379 untuk proses saman. Sila catat apa-apa alasan yang diberikan untuk menahan saudara. Sila maklumkan ahli keluarga bahawa saudara dibawa ke balai dan sila saudara hubungi peguam atau minta ahli keluarga hubungi peguam. Sila catatkan tarikh, hari dan masa ditahan. Juga, catatkan tempoh anda ditahan). Setelah saudara dibebaskan, saudara perlu segera membuat laporan polis. Saudara boleh guna format berikut untuk laporan polis.

Contoh laporan polis jika saudara ditahan:

Pada ................... hari ............... jam ........... hingga jam ................., saya ditahan oleh anggota polis bernama ................. no. badan ............... (masukkan semua nama pegawai penangkap) di ......................... Pegawai polis tersebut enggan membenarkan saya untuk meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur tanpa sebarang alasan/tanpa alasan yang munasabah/pegawai tersebut tidak menyatakan sebarang alasan saya ditahan (pilih yang mana berkaitan). Saya buat laporan ini supaya tindakan undang-undang diambil ke atas pegawai terlibat kerana telah melanggar hak asasi saya untuk bergerak bebas.

... kalu boleh tak bertembung lagi baik dan itu yang terbaekkkkk!!!!....

Ulasan

  1. terima kasih atas info dan no hp lawyer2 BERSIH..

    BalasPadam
  2. mohon copy dan paste dlm blog saya.. TQ

    BalasPadam
  3. copy je... takde copyright pun

    BalasPadam
  4. Kalau dah niat pun tak ikhlas, macamana nak bersih.

    BalasPadam
  5. hak asasi sendiri nak ikut..hak asasi orang lain buat tak tau je......

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular