KHUTBAH 'HARAM JADAH' UNTUK KESEKIAN KALINYA!!

KUALA LUMPUR, 8 Julai — Buat minggu kedua berturut-turut, khutbah Jumaat mengecam perhimpunan yang dirancang untuk diadakan di ibu negara esok, tetapi hari ini ia mendakwa pihak tertentu cuba meruntuhkan perpaduan dengan “mempertikaikan hak Islam dan memperalatkan Muslim.”


Khutbah kebangsaan yang diperoleh dari laman web Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyebut, golongan itu cuba dengan pelbagai helah dan cara.

“Persoalan besar timbul di sini, siapakah sebenarnya golongan yang menjadi pengkhianat pada agama, bangsa dan negara ini?

“Mimbar ingin menyatakan bahawa mereka ini sebenarnya pernah menimbulkan kemarahan umat Islam. Mempertikaikan hak-hak orang Islam serta memperalatkan sebahagian daripada pemimpin yang beragama Islam yang dikaburi oleh keghairahan untuk mendapatkan kuasa,” katanya.

Khutbah itu tidak menyenaraikan pemimpin-pemimpin yang dimaksudkan.

Bagaimanapun sebelum laporan media menjurus kepada sebahagian kepimpinan sekretariat Bersih 2.0 dan juga Pakatan Rakyat.

Khutbah hari ini yang bertemakan “Rapuh Perpaduan Runtuh Keamanan” mendakwa mereka menghasut dengan menyemai perasaan tidak puas hati dan benci ke atas pemerintah.

Khutbah minggu lalu pula bertemakan “Memelihara Nikmat Keamanan”, di mana ia memfokus ke atas perhimpunan yang dirancang untuk diadakan oleh Bersih 2.0 di ibu negara esok.

Pergerakan Pemuda Umno dan Perkasa juga merancang mengadakan perhimpunan balas esok, tetapi dibatalkan.

Kata khutbah itu lagi, pelbagai pendekatan mereka lakukan termasuklah melalui undang-undang dan mahkamah.

.... batal jumaat aku tadi dok kutuk khatib....

Ulasan

  1. Daripada Talhah bin Abdillah bin Auf bahawa Rasulullah SAW ada bersabda, "Sesungguhnya aku telah hadir di rumah Abdullah bin Jad'an dalam satu pakatan. Ia teramat aku sukai seperti kesukaanku kepada unta merah [gambaran terlalu suka]. Sekiranya aku diajak kepadanya di zaman Islam, pasti aku akan sahutinya."

    Rujuk sahaja peristiwa Hilf al Fudul.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular