JAWAHER ABU-RAHMA SYAHID AKIBAT GAS SAMA DIGUNA FRU!!! ISRAEL DENY...PDRM?

(direct translation from English to Malays using google)
Kematian Jawaher Abu-Rahma adalah hasil langsung daripada penjajahan dan keganasan dan kezaliman yang tidak berperikemanusiaan
 
Editor Palestin Monitor
1 Januari 2011


Ia menyatakan bahawa dia mengalami kesukaran teruk pernafasan yang membawa kepada serangan jantung. Pasukan perubatan tanpa mengenal penat lelah bangkit tiga kali, bagaimanapun gagal akibat penyedutan gas teruk. Jawaher Abu Rahmah kakak Bassem Abu Rahmah yang juga terbunuh dalam protes aman di Bil'in pada April 17th, 2009.

Dr Mustafa Barghouthi, Ketua Setiausaha Inisiatif Kebangsaan Palestin dan Presiden Persatuan Bantuan Perubatan Palestin yang menyatakan bahawa kematian Jawaher Abu Rahma adalah hasil langsung daripada pekerjaan dan cara-cara keganasan dan kezaliman yang dikenakan terhadap penunjuk perasaan yang menyertai dalam demonstrasi aman dan tidak ganas terhadap Tembok Aparteid dan penempatan. Ia menyatakan bahawa dia mengalami kesukaran teruk pernafasan yang membawa kepada serangan jantung. Pasukan perubatan tanpa mengenal penat lelah bangkit tiga kali, bagaimanapun gagal akibat penyedutan gas teruk. Jawaher Abu Rahmah kakak Bassem Abu Rahmah yang juga terbunuh dalam protes aman di Bil'in pada April 17th, 2010.

Dr. Barghouthi juga berkata bahawa syahidnya Jawaher Abu Rahma tidak merupakan kes pertama, dan ia amat berbahaya kerana gas yang digunakan adalah berkepekatan tinggi dan tersebar secara besar-besaran dalam perkadaran yang tinggi di kawasan-kawasan yang agak kecil. Ini akhirnya telah mendarabkan kesan, yang menyerupai gas yang dilepaskan di dalam bilik tertutup yang tidak dapat dielakkan membawa kepada lemas, kecederaan, gangguan dan kadang-kala kematian.

Dr Mustafa Barghouthi memberi salam perjuangan berwira Bil'in yang berjuang menentang rejim apartheid. Beliau juga memuji Gerakan Penentangan Popular dalam perjuangan dinding dan penempatan. Dr. Barghouthi berkata, "keganasan Israel ini tidak akan memusnahkan akan orang-orang kita, rintangan berani mereka, dan keazaman kami untuk mengakhiri pendudukan dan menubuhkan sebuah negara yang merdeka Palestin yang berada di sempadan 1967 dengan Baitulmuqaddis sebagai ibu negaranya."

Beliau juga berkata bahawa keganasan dan kekejaman penjajahan panggilan untuk campur tangan serta-merta dan tekanan antarabangsa untuk mengenakan sekatan dan pemulauan ke atas Israel kerana tindakan mereka yang agresif dan keganasan terhadap orang awam Palestin.

artikel asal : http://www.palestinemonitor.org/spip/spip.php?article1656\

......tapi berita Israel nafi yang dia mati akibat terhidu gas...
 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

artikel asal dari berita israel : http://israelmatzav.blogspot.com/2011/01/idf-jawaher-abu-rahma-died-of-medical.html

IDF: Jawaher Abu Rahma meninggal dunia akibat penyelewengan perubatan

 Suatu penyiasatan IDF telah membuat kesimpulan bahawa berusia 36 tahun Jawaher Abu Rahma meninggal dunia akibat penyelewengan perubatan di hospital Ramallah, dan tidak terhidu gas pemedih mata pada 31 Disember, 2010 demonstrasi terhadap 'keselamatan pagar di Bil'in.

Abu Rahma, sumber IDF berkata pada hari Sabtu, tidak secara aktif mengambil bahagian dalam demonstrasi tetapi di dalam sebuah rumah kira-kira 500 meter dari tapak demonstrasi. Beliau bagaimanapun dipindahkan ke sebuah hospital di Ramallah ketika di kemudian hari dan selepas demonstrasi di mana dia dirawat untuk penyakit yang tidak jelas.

"Menurut penemuan kami Abu Rahma meninggal dunia akibat rawatan perubatan," kata sumber dalam Perintah Pusat pada hari Rabu.

Dokumen perubatan yang diperolehi oleh IDF menunjukkan bahawa Abu Rahma menerima dos Atropine, ubat yang biasa digunakan sebagai penawar kepada agen saraf seperti gas saraf yang luar biasa tinggi. Israel kit topeng gas yang digunakan untuk diedarkan kepada orang ramai dengan tembakan Atropine dalam.

Menurut penemuan IDF Abu Rahma meninggal dunia akibat komplikasi perubatan yang disebabkan oleh rawatan perubatan beliau menerima yang tidak disambungkan ke gas pemedih mata. IDF juga telah menjumpai dokumentasi yang tanda-tanda kemungkinan bahawa Abu Rahma sakit dengan kanser dan telah dimasukkan ke hospital beberapa minggu sebelum kematiannya. ]

Kuar IDF dalam kejadian itu termasuk analisis demonstrasi dan pakar-pakar yang terlibat dari IDF Kor Perubatan yang memeriksa dokumen-dokumen perubatan yang telah diterima daripada rakyat Palestin.

......SAMA MACAM POLIS MALAYSIA KEJE NAK DENY JE....

Ulasan

Catatan Popular