PEMILIK MAYKAD PLAT ASING TAKLEH BELI RON95? MENGUNDI BOLEH?

... Keputusan terbaru UMporNo yang mana kepada warga asing yang memiliki Mykad tak lagi dibenarkan beli RON95.... tapi mereka ini dibenarkan untuk mengundi... macammana depa nie boleh dapat mykad? Takkan untuk isi minyak je?

KUALA LUMPUR: Petrol RON95 dan gas asli untuk kenderaan (NGV) dilarang dijual kepada semua pemandu kenderaan berpendaftaran asing mulai esok selepas pengecualian yang diberikan kepada pemegang MyKad ditarik balik.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan berkata dalam satu kenyataan hari ini bahawa motosikal berpendaftaran asing bagaimanapun dibenarkan membeli petrol RON95. Pada 1 Ogos tahun lalu, arahan larangan penjualan petrol RON95 dikeluarkan kepada kenderaan berpendaftaran asing di seluruh negara tetapi pengecualian diberi kepada warga negara Malaysia yang mengemukakan MyKad sebagai pengesahan. Kementerian menjelaskan bahawa kerajaan menerima maklumat balas terdapat ketirisan dan penyelewangan daripada penggunaan MyKad susulan daripada pelaksanaan arahan itu.

Pengusaha stesen minyak di kawasan sempadan juga mengadu sukar untuk mengawal dan memastikan arahan larangan itu dilaksanakan sepenuhnya.

Kementerian itu menjelaskan larangan berkenaan juga terpakai dalam penjualan produk NGV selepas kerajaan mendapati lebih 300,000 liter NGV digunakan oleh kenderaan berpendaftaran asing setiap tahun.

"Dengan kadar subsidi semasa, tanggungan subsidi kepada warga asing bagi NGV adalah RM360,000 setiap tahun," kata kenyataan itu. - BERNAMA


Ulasan

Catatan Popular