26 Mei 2011

SPR: bahan perkakas UMNO
chedet26 Mei 2011 0 Komentar

Apa pulak SPR "si anjing Umno" mengarut ni?

BeritaHarian melaporkan:
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedang mempertimbangkan tiga opsyen bagi mengelak sebarang keputusan tidak rasmi dihebahkan pada pilihan raya umum akan datang berikutan insiden yang berlaku pada pilihan raya negeri Sarawak 16 April lalu.
Pengerusi SPR, Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata tiga opsyen itu adalah sama ada menguatkuasakan larangan membawa telefon bimbit ke pusat penjumlahan undi, deklarasi bersumpah untuk tidak membuat apa-apa hebahan, atau semua undi dikira lewat walaupun pusat mengundi ditutup lebih awal.
Katanya, perkara tersebut akan diputuskan bulan depan.
"Pengalaman kita di Sarawak, ada satu parti yang tidak bertanggungjawab yang bukan sahaja menghebahkannya tetapi juga membohongi rakyat dan pengundi Sarawak dengan menyatakan partinya memenangi pilihan raya tersebut.
"Perhubungan ini dibuat adalah melalui telefon bimbit. Justeru, kita mungkin nak tahan telefon bimbit atau mungkin ada deklarasi bersumpah atau mengira semua undi pada jam 5 petang, tidak ada kira awal walaupun pusat mengundi ditutup awal," katanya dalam satu temubual khas di pejabatnya di sini, baru-baru ini. - Bharian
Aku tak faham apa isu sebenarnya ni. Apa yang kecoh sangat sebenarnya sampai nak tahan handphone.

Takdak ribut takdak hujan tiba-tiba Pengerusi SPR ni nak buat peraturan baru pulak.

SPR nak main kot mana pulak sebenarnya ni. Apa masalahnya kalau keputusan tak rasmi keluar awal pun. Dah nama pun tak rasmi, boleh jadi betul boleh jadi jugak tak betul. Tapi kalau keputusan yang keluar tak sama dengan yang di Borang 14 nak heran apa kalau ada yang mengamuk.

Lagi satunya, apa masalahnya kalau kira awal pun. Yang kira awal tu pun cuma ditempat-tempat mengundi di kawasan pendalaman yang pengundi pun tak ramai dan pusat mengundi pun tutup awal. Kalau tak boleh kira awal nak kira bila? Dah tentu la kena kira awal pasai pengiraan kena dibuat di tempat mengundi.

Takkan kut tunggu lepas pukul 5 baru nak kira, lepas tu baru nak bawak ke tempat penjumlahan undi. Pukul berapa pulak nak sampai dan pukul berapa pulak boleh umumkan keputusan?

Ataupun, tak payah kira dan bawak naik helikopter pi ke tempat penjumlahan undi, lepas pukul 5 baru boleh kira. Sapa nak pastikan yang kotak undi tu tak diceroboh? Kecuali la kalau SPR bagi PACA naik sekali dalam helikopter untuk kawal tong undi tu.

Aku tak kisah sangat SPR nak buat macamana pun, yang pentingnya, peraturan dan prosedur tu dipersetujui oleh wakil parti-parti yang bertanding.

Yang lebih penting lagi berkenaan Borang 14. Ketua Tempat Mengundi dan wakil-wakil parti yang bertanding kena sama-sama tandatangan. Yang jadi masalahnya ada ketua Tempat Mengundi yang terlebih berlagak, nak jadi "si anjing Umno" bagi macam-macam alasan takmau tandatangan Borang 14.

Cumanya, masalah akan timbul kalau majoriti di bawah 2% pasai bila dibawah 2% boleh dibuat pengiraan semula di tempat penjumlahan undi. Kalau jadi macam ni memang masalah la. Pasainya, Kotak undi memang terdedah kepada "tangan-tangan keji" masa dalam perjalanan. Memang la ada "pateri keselamatan" tapi 'benda kita buat dia' tambah-tambah pulak dengan puak-puak pandy kutty, memang tak boleh percaya.

In Category :
DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN WANGSA MAJU Blog Rasmi DPPWM Facebook dan Twitter

0 Komentar

Catat Ulasan

................................................................................................

SEBARANG INFAQ / DERMA BOLEH DISALURKAN KEPADA

AKAUN DEWAN PEMUDA PAS
KAWASAN WANGSA MAJU
No. Account : 564557122098
Bank : Maybank
Branch : Wangsa Maju

................................................................................................

Disclaimer

Disclaimer/ Penafian

The views expressed in the posts and comments of this blog do not necessarily reflect the Dewan Pemuda PAS Kaw. Wangsa Maju (DPPWM). They should be understood as the personal opinions of the author or commenter. Your words are your own, so be nice and helpful if you can.

Tulisan dan komen daripada pembaca terhadap artikel di atas adalah pandangan peribadi dan tidak mewakili pendirian dppwm.blogspot.com. DPPWM tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan dan komen berkenaan.