APA KE JADAH BANK MUAMALAT GABUNG DENGAN BANK ISLAM

KUALA LUMPUR, 19 Mei — PAS mempersoalkan penggabungan Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB) dan Bank Muamalat sambil menyifatkan ia tidak akan mendatangkan sebarang faedah kepada bank Islam terawal itu.

Kata Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, beliau percaya tindakan penggabungan itu adalah satu usaha untuk “menyelamatkan” Bank Muamalat.

BIMB adalah anak syarikat BIMB Holding Bhd yang mana Tabung Haji memegang saham terbesar dengan 51 peratus kepentingan dalam BIMB Holding Bhd.

“Saya cukup bimbang berlaku satu lagi budaya tidak sihat yang akan merugikan rakyat di mana BIMB Holding mahu mengambil alih atau beli atau bergabung dengan Bank Muamalat.

“Apa guna Bank Islam mahu bergabung dengan Bank Muamalat? Apa faedahnya? Bank Islam ada 115 cawangan di seluruh negara, apa guna mahukan lagi Bank Muamalat, kalau cawangan sikit, baru ada rasional tapi Bank Islam ada rangkaian di seluruh negara, begitu juga dengan Tabung Haji,” kata Salahuddin pada sidang media di sini.

Justeru beliau percaya, kemungkinan penggabungan itu disebabkan Bank Muamalat mengalamai masalah besar.

Pemegang saham terbesar Bank Muamalat adalah DRB-HICOM iaitu 70 peratus saham dan baki oleh Khazanah Nasional Bhd.

“Saya harap Bank Muamalat telus dalam isu ini, mesti nyatakan status kewangan dengan jelas, kena beritahu apa sebenarnya yang berlaku pada Bank Muamalat . . . kalau ada masalah, apa masalah? Dan, apa guna Bank Islam mahu mengambil alih bank bermasalah ini?

“Saya bimbang penggabungan Bank Islam dengan Bank Muamalat ini akan menjejaskan potensi dan masa depan Bank Islam yang mungkin diarah oleh tangan-tangan ghaib,” katanya.

... BNM kene tengok petul-betul isu ini......

Ulasan

Catatan Popular