WANITA UMNO TAK PUAS HATI DENGAN HARUSSANI?

KUALA LUMPUR, 6 April — Tan Sri Harussani Zakaria sekali lagi menegaskan tidak akan menarik balik keputusan mengharamkan tarian poco-poco, sebaliknya bersedia untuk memberi penjelasan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan akhir bulan ini walaupun terdapat mendapat tentangan daripada pelbagai pihak termasuk wanita UMNO (gambar tu kot) sendiri.

Mufti Perak berkata Jawatankuasa Fatwa negeri itu membuat keputusan mengharamkan tarian poco-poco selepas membuat kajian dan penelitian mendalam.

“Saya bersedia (buat penjelasan), kita haramkan tarian poco-poco sebab kita dah siasat... kita dah kaji... kita dah teliti sebab itu kita haramkan kerana ia menyimpang dari ajaran Islam.

“Keputusan ini bukan keputusan main-main, kita tahu dan sedar apa yang kita buat, jika ada sesiapa yang tidak faham saya sedia jelaskan dan bersedia memberikan sebab kenapa ia diharamkan termasuk kepada Majlis Fatwa Kebangsaan,” kata Harussani yang kemungkinan akan membentangkan keputusan mengharamkan tarian poco-poco pada mesyuarat Majlis Fatwa Kebangsaan 20 April.

Semalam Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak telah mengambil kira sembilan asas, :

- Setiap orang Islam diwajibkan meninggalkan setiap perkataan dan perbuatan yang mempunyai kesamaan dan penyerupaan terhadap amalan agama lain biarpun seseorang Muslim itu berniat baik untuk melakukan amalan tersebut atau ketika melakukannya;


- Nabi s.a.w memperingatkan umat Islam sentiasa mengelakkan diri dari melakukan perbuatan, tindakan dan perlakuan yang menyerupai orang kafir;

- Kendati pun pelbagai nama, panggilan atau sebagainya diberi kepada tarian dan senaman poco-poco dengan penjenamaan yang lain, walhal pada hakikatnya ia sebenarnya tarian dan senaman poco-poco itu sendiri, maka tetap diharamkan sepertimana sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ibnu Majah;

- Pengharaman berasaskan kaedah Saddu al-Dzarai’e - bermaksud menegah melakukan perkara yang harus kerana bimbang perkara itu membawa kepada yang haram. Pelbagai kerosakan akhlak meliputi pergaulan bebas, hiburan melampau, peniruan budaya barat yang merosakkan telah menimpa kebanyakan umat Islam termasuk golongan wanita dan belia; dan

- Pengharaman berlandaskan alasan teliti dan cerma.

Ulasan

  1. Dah orang larang tu ikut je lah. apa nak bantah.

    BalasPadam
  2. Wanita UMNO boleh ubah bentuk tarian. Buat POLE DANCE SAMBIL RENJIS AIR MAWAR. TEPONG TAWAR DAN IKUT RESEPI MACAM MB PERAK buat tempoh hari dan namakan dia TARIAN ACAK-ACAK.
    Tarian ni BOLEH kot fasl MB Perak PUJA TIANG KARAT Mufti Perak kata tak KHURAFAT fasal TAK ADA NIAT. LAGIPUN PUJA TIANG NI BUKAN IKUT KRISTIAN. BUAT IKUT KEPERCAYAAN PAGAN ATAU AGAMA LAIN PADA DIA BOLEH KOT.
    MUFTI NI TERLALU OVER ADVANCE...DIA BOLEH NAMPAK SEMUT MAYAT WALAU JAUH TAPI MENARA BERKEMBAR DEPAN MATA TU DIA SILAU.

    BalasPadam
  3. ini sekadar polemik politik..byk perkara utama yg harus diberikan penjelasan segera!! poco poco ni hnya membuat puak umPORNO terkujat sebentar..!!

    BalasPadam
  4. harusani telah memberi fatwa ikut islam pas jangan pakai patwa itu.

    BalasPadam
  5. harusani telah memberi fatwa ikut islam pas jangan pakai patwa itu.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular