Selamat Bekerja PETUGAS PAKATAN RAKYAT

Laungan 'Tukar Perintah' dapat sambutan luar biasa


E-melPrintPDF

KUCHING 11 APRIL : Siri kempen Pakatan Rakyat dalam pilihanraya negeri ke-10 mendapat sambutan luar biasa daripada rakyat Bumi Kenyalang walaupun tempoh kempen masih berbaki lima hari.

Sama ada di Kampung Samariang atau di Kampung Sorabaya, Pantai Damai mahupun Batu Kawah rakyat daripada pelbagai suku kaum Melayu, Cina, Melanau dan Iban berpusu-pusu menuju ke lokasi ceramah Pakatan Rakyat hingga bersesak untuk mendapat tempat berdiri.

Di Batu Kawah lebih 20,000 berhimpun mendengar kempen pemimpin-pemimpin Pakatan terutama Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, sehingga menyebabkan kesesakan trafik sepanjang lebih 15 kilometer.

Di Kampung Sorabaya lebih 3,000 pengundi Melayu berkumpul dengan penuh semangat menghayati amanatnya.

Isu yang diketengahkan beliau adalah ringkas dan senada sepanjang jelajah beliau ke seluruh negeri Sarawak sejak 29 Mac lalu - tanah dan balak.

Berputar sekitar dua isu asas yang bersangkutan dengan hidup mati dua juta rakyat Sarawak, Anwar mendedahkan kepincangan, salah guna kuasa serta kerakusan pemimpin Barisan Nasional yang diketuai oleh Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud atau lebih dikenali sebagai Pak Uban atau Pek Moh dalam istilah bahasa Cina.

Di bandar dan di kampung bermula di Kuching, Sibu, Miri, Bintulu, Lawas, Sri Aman Anwar membuat perbandingan di antara kehidupan mewah dan kekayaan melimpah ruah yang dinikmati oleh segelintir kecil pimpinan BN dan kesengsaraan dan kemiskinan yang membelit kehidupan rakyat marhaen tanpa mengira kaum.

Anwar mahu rakyat Sarawak menghilangkan rasa takut dan bangun menuntut sekaligus mempertahankan hak dan harta mereka dari terus dieksploitasi oleh BN sejak hampir 50 tahun lalu.

Beliau juga mahu rakyat memikirkan bagaimana sebuah negeri yang paling kaya ketika menyertai Persekutuan Malaysia pada 1963 kini menjadi negeri keempat termiskin di Negara ini.

Logiknya keadaan ini sepatutnya mustahil berlaku kerana Sarawak mempunyai kekayaan semulajadi yang luarbiasa dalam bentuk minyak, gas, balak, keluasan tanah yang menakjubkan.

Bagaimanaoun hakikatnya 48 tahun berada dalam Persekutuan, BN gagal bukan sahaja menjaga amanah hasil bumi Sarawak malah melapahnya untuk kepentingan sendiri.

Kini, kata beliau, BN terpaksa menghadapi rakyat bagi kali yang ke-10 untuk mendapat mandat baru memerintah negeri ini pada 16 April depan dan hanya rakyat yang berkuasa menjadikan laungan “tukar perintah” menjadi kenyataan.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan Popular