PAS Kalah Undi Tapi Menang Da'awah

Kita ucapkan tahniah kepada BN di atas kemenangan mereka di dalam Pilihan Raya Negeri ke 10. Berbagai isu dipentaskan dan berbagai teknik dan cara berkempen digunakan oleh semua pihak. PAS buat pertama kalinya meletakkan 5 calonnya. Setakat ini pukul 9.10mlm BN telah diishtiharkan menang majoriti mudah.

Sheikh Sambal talk mahu membahaskan kenapa dan mengapa keputusan PRN begitu. Apa yang SS hendak luahkan di sini adalah pencapaian PAS di Sarawak dalam PRN kali ini. PAS masuk ke PRN ini dengan berbekalkan kalah 860 undi semasa PRN 2006 lalu.
An Image Slideshow

Nampak di mata memang seperti PAS kalah tapi hakikatnya PAS sudah mengorak langkah jauh ke dalam masyarakat Sarawak. 5 Kerusi yang PAS tandingi memberikan PAS peluang untuk mendekati masyarakat di tempat ini termasuk kampung-kampung, pekan kecil dan rumah-rumah panjuang.

Di kampung-kampung Melayu PAS berjaya membina beberapa cawangan penaja. Di rumah-rumah panjang pula PAS berjaya memperkenalkan diri dan Islam kepada mereka. Di pekan-pekan pula PAS semakin dikenali.oleh masyarakat Cina. Dewan Himpunan Penyokong PAS senang-senang sahaja boleh dibuka.

Petugas-petugas PAS sanggup meredah sungai dan hutan utk mendekati masyarakat Iban. Swing masyarakat tidak cukup untuk menolong memenangkan PAS tetapi mereka dengan senang hati menerima PAS di rumah mereka. Ini memberikan peluang kepada PAS untuk berdakwah di sana. Masyarakat Melayu pula semakin mengenali dan mahukan PAS. Ini dibuktikan dengan beberapa cawangan penaja PAS di Beting Maro, Sadong Jaya, Muara Tuang dan Tanjung Datu. Walaupun ada tempat yang menghalang PAS masuk, kebanyakan mereka mahukan PAS cuma belum bersedia untuk mengundi PAS.

Dari segi kerja kemasyarakatan PAS sangat disukai tetapi oleh kerana kedudukan Melayu yang terancam jika PBB kalah menyebabkan orang-orang Melayu takut untuk mengundi PAS. Takut mengundi PAS bukan takut kepada PAS. Ini harus difahami.

PAS mungkin kalah untuk mendapatkan undi yang cukup TETAPI menang dalam da'awah. Konsep PAS for All jelas terterjemah di PRN Sarawak kali ini. Dengan usaha da'awah yang berterusan, insyaAllah masa depan PAS adalah cerah. Allah tidak melihat kemenangan atau kekalahan kita tetapi apa usaha kita untuk memenangkan Islam.

Allahuakbar!Allahuakbar!Allahuakbar!

Sheikh Sambal
11.46pm 16/4/2011

Ulasan

  1. Assalam Tuan. Mohon linkkan blog Panglima di sini. Banyak informasi hebat di sini. Blog tuan telah panglima linkkan dalam blog Panglima di bawah bloglist Sahabat 3. Terima kasih. Salam Perjuangan.

    BalasPadam
  2. menang,tapi no ball maa

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular