HARUSSNAI BAKAL KETUAI JAWATANKUASA ANTARA AGAMA

Ada cakap-cakap yang mencadangkan agar SS Dr. Harussani Zakaria dilantik sebagai pengerusi baru bagi menggantikan tempat Datuk Ilani yang telah meninggal dunia awal pagi tadi akibat serangan kanser.

Harussani dikatakan adalah tokoh yang paling sesuai kerana ketokohan semulajadi beliau serta tidak terlibat dalam politik negara.
Dalam pada lain Datuk Ilani Isahak (gambar) yang merupakan bekas ahli Parlimen Kota Baru dan juga wanita Semangat 46 itu yang sepatutnya genap 58 tahun bulan depan meninggal dunia di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM). Ia disahkan oleh abangnya Dr Amir Farid.

Jawatankuasa Mempromosikan Persefahaman dan Keharmonian Antara Penganut Agama ditubuhkan pada Feb 2010 dan kerajaan melantik Ilanisebagai ketuanya.

Wakil yang terlibat ialah dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) dan Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Taois (MCCBCHST).

Fokus utama Jawatankuasa ini ditubuhkan adalah bagi membincangkan hal-hal berkaitan dengan perkahwinan campuran, pertukaran agama dan penjagaan anak. Mereka akan bertukar-tukar pandangan dan membincangkan isu serta mengelakkan sebarang salah faham dan salah tafsiran. Ini bukan satu struktur undang-undang, bukan struktur yang kaku. Ini rangka kerja untuk menyediakan interaksi bagi pertukaran idea. Isu ini akan dikaji oleh pelbagai jabatan yang berkaitan melalui undang-undang dan peraturan sedia ada.


Ulasan

Catatan Popular