WARGA 110 TAHUN CARI CALON ISTERI...

ALOR SETAR, 29 Dis. — Biarpun usia seorang warga emas di Kampung Alor Mengkudu, Kedah dianggarkan menjangkau usia 110 tahun, namun keinginan untuk hidup bersama seorang isteri di sisinya tidak pernah pudar.


Ahmad Md. Isa, masih sihat dan mampu menguruskan diri sendiri walaupun matanya rabun dan pendengarannya sedikit terjejas.

Laporan media menyebut, dia juga mempunyai pemikiran yang cerdas dan tidak nyanyuk serta masih mampu mengingati setiap kisah silam yang berlaku dalam hidupnya.

Dia pernah berkahwin sebanyak lima kali dan empat daripada isterinya telah meninggal dunia dan hanya bercerai sekali iaitu dengan isteri kelimanya.

Ahmad berkata, walaupun anak perempuannya, Fatimah, 64, sentiasa menjaga makan minumnya dengan baik, namun dia tetap punya keinginan untuk berkahwin lagi.

“Sunyi hidup seorang diri, nak tidur seorang diri di rumah pun takut. Kalau ada seorang isteri bolehlah menjaga saya,” katanya dipetik Utusan Malaysia hari ini.

“Hampir setahun saya hidup seorang diri dan saya tidak menetapkan sebarang ciri untuk isteri saya.

“Bagi saya biarlah dapat seorang isteri yang setaraf dengan saya, tapi kalau dapat yang muda, kecil tapak tangan nyiru saya tadahkan,” ujarnya sambil ketawa.

Ahmad yang mempunyai lima anak, 20 cucu dan 40 cicit berkata, dia tidak mengamalkan sebarang rahsia untuk kekal sihat.

“Saya makan apa saja yang dihidangkan oleh anak dan isteri dahulu namun saya tidak makan organ dalaman haiwan.

“Hati kena bersih dan jangan buat benda yang dilarang oleh agama serta saling membantu jika ada orang dalam kesusahan tak kira bangsa apa sekalipun,” katanya.

Dalam pada itu, cucu Ahmad, Shafinaz Wan Shaban, 33, berkata, datuknya senang diuruskan dan tidak cerewet.

“Paling dia suka ialah kunyah sirih dan bercerita kepada anak cucu yang datang melawatnya.

“Mungkin dia kesunyian apabila kami semua bekerja jadi sebab itulah dia ingin berkahwin semula,” ujarnya

* gambar hiasan je

Ulasan

Catatan Popular