TARIK 2 PINGAT : SULTAN KELANTAN TERSINGGU DGN KU LI

Dua pingat kebesaran tersebut ialah Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (D.K) (Al Yunusi) dan tauliah Pelantikan Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (S.P.M.K) Al-Muhammadi I).


Ketika mengumumkan perkara itu di Istana Balai Besar di sini malam tadi, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Aiseri Alias, mengumumkan penarikan balik anugerah itu berkuat kuasa 2 Disember lalu.

Darjah Kerabat dikategorikan sebagai pingat tertinggi istana dan dikhaskan kepada keluarga diraja.

Mohd Aiseri juga mengumunkan penarikan balik tauliah pelantikan Ahli Yang Kedua (Dato’’ Paduka) bagi darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Yang Amat Mulia (D.J.M.K.) (Al-Ismaili I) daripada Dr Yaacob Hussain Merican, 72, serta pelantikan Jaksa Pendamai (J.P.), juga berkuat kuasa pada tarikh yang sama.

Tengku Razaleigh, 73, Ahli Parlimen Gua Musang dan ketua Umno bahagian itu, adalah datuk saudara kepada Sultan Muhammad V sebelah bondanya, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

“Menjunjung titah perintah ke bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad V Al-Sultan Kelantan, saya memaklumkan bahawa baginda telah mengampuni perkenan menarik balik darjah kebesaran dan anugerah kedua-dua individu itu,” kata beliau dipetik Bernama.

Menurut Mohd Aiseri, mereka yang terbabit dalam penarikan balik darjah kebesaran itu telah dimaklumkan melalui surat serahan tangan sehari selepas itu.

Beliau berkata, penarikan balik darjah kebesaran itu adalah hak baginda Sultan yang dijalankan menurut hemah dan budi bicara baginda.

Difahamkan Tengku Razaleigh dikatakan mengeluarkan kenyataan menyingung perasaan Tuanku melalui siaran akhbar berbahasa Cina pada 14 September lepas kerana meragui pelantikan Tuanku sebagai Pemangku Raja.

Yaacob pula mewakili anak guamnya dalam mengemukakan saman terhadap pelantikan baginda sebagai Sultan Kelantan di Mahkamah Persekutuan Kuala Lumpur pada 25 Oktober lepas.

The Malaysian Insider pagi semalam melaporkan Sultan Kelantan telah melucutkan dua pingat yang dikurniakan kepada Tengku Razaleigh baru-baru ini, tetapi alasan keputusan itu masih belum diketahui.

Sumber-sumber rapat dengan putera Kelantan itu, yang mesra dikenali sebagai “Ku Li” kelmarin mengesahkan Istana Kelantan telah memutuskan untuk menarik balik dua pingat dengan salah satunya D.K., yang dikategorikan sebagai pingat tertinggi istana dan dikhaskan kepada keluarga diraja.

Tengku Razaleigh telah digugurkan daripada keanggotaan Majlis Perajaan Negeri (MPN) September lalu.

Laman web mengenai darjah kebesaran menyebut D.K. dizahirkan pada 1916 dan dianugerahkan kepada Kerabat Diraja serta kepada orang-orang yang bertaraf tinggi dan ternama yang telah membuat jasa kebaktian yang cemerlang kepada Kelantan.

Keanggotaan darjah kebesaran ini adalah juga dianugerahkan kepada Raja-raja dan Kerabat Diraja dari luar negara.

Darjah kebesaran ini mempunyai satu peringkat sahaja.

Ulasan

  1. Bagus!!! Tahniah dan Syabas kepada Tuanku Baginda Sultan Muhammad V... ALLAH HU AKBAR!!! 3X. Semoga Allah S.W.T akan terus memberkati dan melindungi kerajaan Tuanku dan tunjukkan siapa lagi pengkhianat2 dalam selimut dalam kerajaan Tuanku.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular