SHEIKH AHMAD YASSIN 'LUMPUH' JADI PEMIMPIN... INIKAN TGNA

SHEIKH Ahmed Yassin seorang pemimpin spiritual Hamas, adalah seorang yang tampak lemah secara fisik, lumpuh keempat anggota tubuhnya, dengan suara yang bergetar. Namun, dia mempunyai kekuatan di kalangan orang-orang Palestina.

Ia memiliki tempat istimewa, baik dalam bidang politik mahupun psikologi dalam barisan gerakan  Palestina, khususnya Hamas. Itu membuat ia menjadi salah satu simbol perjuangan rakyat Palestin selama empat dekad terakhir ini.

Israel menunjukkan kekejamannya ketika membunuh pemimpin dan sekaligus pemimpin Hamas, Syeikh Ahmed Yassin, dalam satu serangan misil di luar sebuah masjid di Kota Gaza pada Isnin 22 Mac 2004. Tubuh dan sebahagian tempurung kepalanya hancur.

Pada subuh Isnin tersebut, Yassin dengan kursi rodanya keluar dari masjid selepas selesai solat Subuh bersama puluhan pengawalnya dan warga Palestina di Kota Gaza. Helikopter Israel kemudian melepaskan tiga missil ke arah target. Yassin dan tujuh orang lainnya terbunuh, termasuk sejumlah pengawal peribadinya. 17 orang lainnya tuturt  tercedera, termasuk dua orang putra Yassin.

Ulasan

Catatan Popular