HELAH GANTUNG 4 MP... BN DAPAT KUASA 2/3 DEWAN RAKYAT

Ahli Parlimen dari Pakatan Rakyat iaitu Anwar, Azmin, Sivarasa dan Karpal yang digantung oleh Parlimen, UMNO/BN telah Berjaya mendapatkan kembali majority 2/3 yang diidamkan mereka.



Majoriti yang membolehkan mereka melakukan pindaan apa saja ikut suka mereka..


Dengan Majoriti 2/3 ditangan mereka, mereka boleh melakukan sebarang pindaan keatas Perlembagaan dan dengan majority 2/3 juga mereka boleh meluluskan persempadanan semula yang suatu masa dulu telah membawa malapetaka kepada kita..

Saya Petik:-

PETALING JAYA: Ahli parlimen pembangkang telah mengemukakan pelbagai sebab mengapa Barisan Nasional (BN) bertegas untuk meluluskan penggantungan empat ahli parlimen (MP) Pakatan Rakyat selama enam bulan dari Dewan Rakyat.

Mereka berkata penggantungan empat MP ini akan menyebabkan blok pembangkang akan kehilangan taring di Dewan Rakyat. Ketidakhadiran empat wakil rakyat akan mengembalikan majoriti dua per tiga BN di Dewan Rakyat.

Parti pemerintah BN kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen selepas pilihan raya umum pada 8 Mac 2008. Ia turut kehilangan lima kerajaan negeri, lantas melakar lanskap politik baru di Malaysia.

Kini terdapat sejumlah 222 kerusi parlimen. Ekoran dari pilihanraya pada tahun 2008, BN hanya memperoleh 137 kerusi berbanding Pakatan yang memperoleh 76 kerusi. Parti Progresif Sabah (SAPP) mempunyai dua kerusi manakala Parti Sosialis Malaysia, hanya satu. Baki enam kerusi disandang ahli bebas yang mesra BN.

Penggantungan empat MP yang diusulkan di Parlimen hari ini bermakna Pakatan hanya mempunyai 72 kerusi – kurang dua kerusi untuk menidakkan BN majoriti dua pertiga.

... CELAKA PUNYE BN.......

Ulasan

  1. bila khair toyo kena gantong dan pembakang kena gantung dan denda ?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular