GANTUNG 4 MP : SPEAKER BAKAL DISAMAN

KUALA LUMPUR, 16 Dis — Ahli-ahli Pakatan Rakyat bercadang untuk mengambil tindakan terhadap Speaker Dewan Rakyat ekoran hukuman gantung enam bulan dikenakan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tiga wakil mereka yang lain.


Tiga daripada empat wakil itu merupakan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Selain Anwar tiga yang lain ialah Ahli Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor), R. Sivarasa (PKR-Subang) dan Azmin Ali (PKR-Gombak).

Karpal berkata, pihaknya akan memohon mendapatkan semakan penghakiman berhubung perkembangan hari ini, yang menurutnya satu bentuk salah guna kuasa oleh Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Pengerusi DAP Kebangsaan itu juga menggesa Speaker agar meletakkan jawatan kerana sudah tidak ada autoriti moral menerajui Dewan Rakyat.

“Kami tidak menjangkakan usul sedemikian. Itu sebabnya kami bertindak keluar. Kami mungkin akan membawa (isu ini) ke mahkamah.

“Ada kes rujukan dalam kes Gobind Singh (Ahli Parlimen Puchong) di mana kami membawa Speaker, Pandikar Amin, ke mahkamah,” katanya lagi.

Kata Karpal, tindakan Speaker keterlaluan dan tidak boleh dipertahankan sama sekali.
Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa mendakwa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz mengarahkan Pandikar agar menggunakan peraturan mesyuarat.

“Menteri dari Padang Renggas memberi arahan dan arahan terakhir ialah menggunakan Peraturan Mesyuarat 44 di mana menggantung setiap anggota yang bangun atau mencabar Speaker,” katanya.

Dewan Rakyat hari ini meluluskan usul untuk menggantung Anwar, Karpal, Sivarasa dan Azmin daripada persidangan selama enam bulan berhubung isu berkaitan firma perunding antarabangsa APCO.

Usul untuk menggantung Anwar diluluskan tanpa sebarang perbahasan apabila kesemua anggota Parlimen pembangkang bertindak keluar dewan menyebabkan Nazri mengemukakan usul kedua, untuk menggantung tiga yang lain iaitu Karpal, Sivarasa dan Azmin kerana menghina dewan.

Ulasan

Catatan Popular