10 Nov 2010

MELAYU BAKAL PUPUS MENJELANG 2020???
abu nu'man10 Nov 2010 0 Komentar

Bila kerajaan Kelantan  mengumumkan cuti bersalin sehingga 90 hari maka pening la kerajaan BN khusunya Shahrizat sehingga berbulan-bulan membuat kajian, NAK BAGI KE TAK NAK 90 HARI???

Maka ketika bajet 2011 yang dibacakan oleh Najib baru ni, memang ramai yang suka. Antaranya cuti bersalin sehingga 90 hari, seronok la wanita-wanita dan bertepuklah sidang dewan. Tapi  sebenarnya mereka telah ditipu kerana maksimum cuti bersalin sepanjang tempoh perkhidmatan ialah 300 hari, maksudnya lebih kurang untuk 3 orang anak sahaja cutinya dan anak ke-4 cuti berbaki 30 hari sahaja.


Dibandingkan sebelum ini, 300 hari tapi setiap kali bersalin cuti bersalin ialah sehingga 60 hari. Bermaksud cuti bersalin dahulu diberi sehingga anak ke lima.

Maka kerajaan untung ke atas 2 orang anak. Dengan kata lain, tak ada apa yang menguntungkan pun di pihak ibu-ibu. Kerana pada hari ke 60-90 tu aku tengok kakak-kakak aku yg pernah bersalin tu dah sihat dah, dah mampu bekerja. Atau, ada agenda tersirat mahu menggalakkan setiap keluarga mempunyai 3 orang anak? Majoriti kakitangan awam ialah Melayu, bila kurang anak.. maka kuranglah orang Melayu.. in the future, tiada lah majoritinya bila dah jumlah kita mempunyai anak yang sikit.

Mahu tepuk tangan gembira lagi?

Tapi kerajaan Kelantan tak pula limit maksimumkan 300 hari tu sepanjang tempoh perkhidmatan.
In Category :
DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN WANGSA MAJU Blog Rasmi DPPWM Facebook dan Twitter

0 Komentar

Catat Ulasan

................................................................................................

SEBARANG INFAQ / DERMA BOLEH DISALURKAN KEPADA

AKAUN DEWAN PEMUDA PAS
KAWASAN WANGSA MAJU
No. Account : 564557122098
Bank : Maybank
Branch : Wangsa Maju

................................................................................................

Disclaimer

Disclaimer/ Penafian

The views expressed in the posts and comments of this blog do not necessarily reflect the Dewan Pemuda PAS Kaw. Wangsa Maju (DPPWM). They should be understood as the personal opinions of the author or commenter. Your words are your own, so be nice and helpful if you can.

Tulisan dan komen daripada pembaca terhadap artikel di atas adalah pandangan peribadi dan tidak mewakili pendirian dppwm.blogspot.com. DPPWM tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan dan komen berkenaan.