(GAMBAR) TOK GURU RASUAH MUALLAF??? NAK JADI ISLAM PUN SUSAH

prSemalam dalam TV3 suku ada menunjukkan berita berkenaan dengan Tok Guru merasuah 3 saudara baru (muallaf) daripada kalangan masyarakat Orang Asli di Sandrop, Lojing Isnin lalu yang mana hadir sama adalah calon PAS Galas Dr Zulkifli Mohamad dan beberapa pemimpin PAS lain.

Mungkin pada puak-puak UMNO jahil nie tak tau siapa yang layak menerima wang zakat... mungkin pada mereka hanya ibu tunggal dan anak yatim yang layak terima zakat.... sedangkan ibu tunggal dan anak yatim mereka belum layak untuk menerima zakat berdasarkan firman Allah SWT di dalam al-Quran (ayat 60 surah at-Taubah): “Sesungguhnya sedekah (zakat) itu adalah untuk fakir, miskin, amil, muallaf, gharimin, riqab, fisabilillah dan ibni sabil.”.,..

Dalam Al-Quran jelas menyebut bahawa muallaf merupakan salah satu asnaf yang layak menerima bantuan zakat sedangkan ibu tunggal dan anak yatim tidak layak melainkan termasuk dalam golongan fakir/ miskin atau fisabilillah (menuntut ilmu) bagi anak yatim.

Gambar yang didakwa pencacai UMNO sebagai rasuah....




Tetapi mengikut pengerusi SPR, Abdul Aziz Mohd Yusof ,“Undi kita rahsia, jadi bagaimana kita nak tahu parti mana yang dipangkah oleh orang yang menerima wang itu? Saya tidak dapat melihat hubungan itu.".

Jadi nak kaitkan pun susah kepada Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 kerana mereka perlu menunjukkan bahawa penerima habuan berkenaan telah mengundi parti yang memberi.





Ulasan

Catatan Popular