UMNO MULA PERTIKAI AGIHAN KERUSI MCA, MIC..

Wah nampaknya UMNO mula meniup api kemarahan parti komponen mereka yang lain apabila menyalahkan calon-calon MIC dan MCA yang kalah adalah punca utama mengapa BN hilang kerusi di Parlimen. So MIC & MCA... hang dok tunggu apa lagi... UMNO dak taknak kerjasama ngan hampa dah... takkan tak paham lagi kot...

Umno Negeri Sembilan membawa idea tegas hari ini dengan meminta Barisan Nasional (BN) mengkaji semula sistem kuota peruntukan kerusi — menggesa supaya parti-parti komponen perikatan menyerahkan kawasan-kawasan yang mereka kalah kepada Umno untuk wakili pada pilihan raya umum ke-13.



Sehubungan itu, Timbalan Ketua Umno Jelebu Datuk Jalaluddin Alias berkata, sebagai ganti komponen BN terbabit boleh dilantik sebagai senator dan diberikan kedudukan dalam Kabinet pusat ataupun negeri.


Beliau berkata BN tidak memperlihatkan prestasi baik disebabkan kekalahan teruk dialami oleh parti-parti komponen pada 8 Mac 2008.


“Sistem kuota (pembahagian kerusi) perlu ditukar, beri kepada Umno, kerana kita kalah besar ketika pilihan raya adalah kerana parti komponen yang kalah.


“Keputusan pilihan raya umum ke-12 (adalah) kerana ketidakkemampuan parti komponen lain.


“Calon komponen parti MCA (menang) tidak sampai 40 peratus, MCA juga begitu, begitu juga calon PPP.


“Saya mewakili Umno Negeri Sembilan mencadangkan agar kuota ini ditukar, beri peluang kepada MIC yang tidak bertanding, kita beri jawatan senator... begitu juga MCA dan PPP, beri mereka jawatan dalam Kabinet,” kata beliau pada sesi perbahasan Perhimpunan Agung Umno 2010 di sini hari ini.


Pada 8 Mac 2008, BN dinafikan penguasaan kerusi majoriti di Parlimen — kali pertama dalam sejarah pilihan raya negara ini.


Berbanding 198 kerusi Parlimen dikuasai pada 2004, BN hanya mempertahankan 140 kerusi dua tahun lalu. Bakinya dimenangi oleh pembangkang.


MCA, MIC, Gerakan dan PPP menyaksikan kekalahan teruk. Selain itu, lima negeri pula dikuasai oleh Pakatan Rakyat.


Di kalangan komponen BN di Semenanjung, Umno hanya memperoleh 78 kerusi, MCA (15), MIC (tiga) dan Gerakan (dua) manakala PPP kalah di satu kerusi yang ditandinginya.


Jalaluddin menambah, Umno juga perlu memberi mandat kepada golongan muda untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.


“Umno perlu terus bertahan dan kita perlu pastikan bahawa parti ini terus kekal.


“Kita sudah tidak ada pilihan lain, perubahan perlu dilakukan segera. Ini penting untuk mendapatkan semula keyakinan rakyat kepada kita,” kata beliau.


Jalaluddin juga mahu perang psikologi antara parti komponen ditamatkan serta-merta demi perpaduan kaum.


“Saya cadangkan perang psikologi antara parti komponen ditamatkan supaya perpaduan antara kaum dapat dipertingkatkan.


“Kalau tidak mahu dengar, mereka nak juga sama rata, depan belakang sama sahaja, kita letak garis panduan kepada mereka.


“Selama ini kita tidak pernah cakap pasal hak kaum lain tapi mereka cakap macam-macam tentang kita. Mereka jadikan perhimpunan mereka sebagai medan untuk bantai orang Melayu,” katanya.


Beliau juga mahu pemimpin parti komponen BN supaya tidak lagi mempersoalkan hak keistimewaan orang Melayu.


“Saya minta kepada pemimpin parti komponen supaya tidak lagi mempersoalkan hak orang Melayu kerana selama ini kita tidak pernah mempersoalkan hak mereka, katanya.

Ulasan

Catatan Popular