TAHNIAH : MALAYSIA TAMBAH PINGAT LAGI

NEW DELHI, 6 Okt — Suasana riang menyelubungi kem Malaysia pada hari kedua Sukan Komanwel 2010 semalam dengan perolehan tambahan sebutir pingat emas, sebutir perak dan dua gangsa.


Pencapaian atlet negara setakat ini telah menaikkan semangat atlet untuk terus memburu kilauan pingat pada temasya edisi ke-19 di sini.

Daripada 18 butir emas dipertandingkan, badang negara Acricco Jumith menyerikan kontinjen negara apabila merangkul emas dalam acara angkat berat kategori 69kg.

Rakan sepasukannya Naharudin Mahayudin pula meraih pingat perak.

Pada sebelah petang pula, Raihan Yusoff merangkul sebutir gangsa dalam acara angkat berat wanita dengan melakukan angkatan berjumlah 169kg dalam kelas 53kg.

Pelumba basikal Mohd Rizal Tisin mengharumkan nama negara apabila muncul pelumba sulung negara merangkul pingat dalam acara 1,000m ujian masa pada Sukam Komanwel.

Tuan rumah India berjaya memperbaiki kedudukan pungutan pingat dengan dua emas manakala Australia terus membuktikan kejaguhannya dalam sukan utama dunia di kalangan 71 negara peserta bersaing kali ini.

Atlet Australia masih mendahului senarai pungutan pingat dengan lapan emas manakala England melonjak ke tangga kedua dengan dua butir emas.

Hari ini, sejumlah 27 pingat emas menjadi rebutan dengan acara renang menjadi lubuk emas dengan sembilan acara final.

Malaysia bakal menyandang harapan emas dengan tiga perenang bersaing dalam acara final dengan Katrina Ann Abdul Hadi mengambil bahagian dalam acara solo berirama rutin teknikal.

Lee Zhien Huey dan Png Hui Chuen pula dalam acara duet berirama.

Malaysia juga mengharapkan sentuhan emas Lum Wan Foong dalam acara perseorangan gimrama lelaki akhir.

Sementara itu, presembahan penembak negara hambar kerana hanya gandingan Benjamin Khir dan Khor Seng Chye akan beraksi dalam acara double trap akhir hari ini.

Sukan angkat berat sekali lagi menjadi tumpuan untuk koleksi emas negara apabila Mohd Faerol Talib dan Mohd Hafifi Mansor beraksi dalam acara lelaki akhir kategori 69kg.

Dalam pada itu, skuad hoki wanita gagal mengekalkan rentak kemenangan apabila dibelasah oleh New Zealand 0-5 selepas menewaskan Kanada 3-2 kelmarin dalam saingan Kumpulan B.

Skuad lelak pula turut mengalami nasib malang apabila dikecewakan oleh tuan rumah India 2-3 dalam perlawanan pembukaan Kumpulan A. — Bernama

Ulasan

Catatan Popular