30 Sep 2010

TUGU NEGARA : SUNGGUH JAHIL LT. JEN (B) SORANG NI
abu nu'man30 Sep 2010 4 Komentar

Kesian tengok Lt Jen (B) Datuk Abdullah Samsudin dalam kolum Forum Utusan Meloya 29 September... seboleh-boleh nak 'halal' istiadat kalungkan bunga di tugu negara... saya petik:-


(gambar hiasan... tiada kene mengena dengan UMNO atau BN)

SAYA harap Utusan Malaysia tidak keberatan berkongsi pandangan saya dengan para pembaca berkenaan Tugu Negara.


Daripada perhatian dan analisis, saya amat bimbang di atas usaha sekumpulan cerdik pandai Melayu yang mahu rakyat melupakan Tugu Negara, lambang kemenangan rakyat memperjuangkan pemberontakan bersenjata komunis.
Yang benci dan mencaci Tugu Negara ini adalah orang Melayu bekas ahli Parti Komunis Rejimen ke-10. Mereka mengatakan kerajaan patut bina tugu menunjuk rakyat menentang British dan bukannya tugu menentang komunis.
Sudah puluhan tahun kita memperingati mereka yang gugur dan meletakkan kalung-kalung bunga di Tugu Negara. Letakkan kalung bunga adalah praktik antarabangsa dan bukannya praktik satu-satu agama.

Apakah kita sudah bersalah dari ajaran Islam selama ini? Di manakah pembesar-pembesar negara asing yang melawat Malaysia akan meletak kalung bunga memperingati pahlawan kita.

Pengertian saya patung yang disembah sebagai tuhan adalah berhala yang diharam oleh Islam tetapi patung di Tugu Negara tiada siapa yang menyembahnya.
Apabila Tugu Negara terkeluar daripada pandangan, lupalah dia oleh rakyat. Kata Tun Dr. Mahathir, orang Melayu cepat lupa.Saya ingin memperingati cerdik pandai Melayu bahawa tujuan komunis melakukan pemberontakan bersenjata ialah untuk merampas kuasa dari British dan memerintah Malaya dan Singapura, bukannya untuk memerdekakan Tanah Melayu, walaupun ahli-ahli komunis itu orang Melayu.

Kata seorang penulis "Tidak ada kehilangan manusia yang lebih besar di dunia daripada kehilangan tanah airnya". Orang Melayu bernasib baik tidak hilang negaranya kepada pemerintahan komunis.

Saya amat berharap rakyat Malaysia, khasnya orang Melayu terus menghormati pahlawan-pahlawan kita yang telah gugur.
Saya juga mencadangkan 31 Julai dikenali sebagai ''Hari Pertahanan Negara" dan segala acara diadakan di Tugu Negara seperti masa lampau dan kekalkan tradisi penghormatan ini selama-lamanya untuk meningkatkan semangat kerelaan berkorban untuk negara.

LT. JEN. (B) DATUK ABDULLAH SAMSUDIN
In Category :
DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN WANGSA MAJU Blog Rasmi DPPWM Facebook dan Twitter

4 ulasan:

  1. Banyak lagi jeneral yang jahil buakan sahaja yang dah bersara yang berada dalam PERKASA malahan yang masih berada dalm perkhidmatan sekarang ini.
    Itu lah akibat didikan gerombolan selama 50 tahun.

    BalasPadam
  2. kalu dah besara tu duduk rumah diam2 beribadat lagi baik daripada cakap merapu serupa orang buang tebiat nak mampos... kalu dulu terlalu sibuk semasa bertugas, sekarang dah pencen belajo2 gi mesjid dengar ustaz tafsir kitab2. jangan dok taerlampau patriotik tek tentu pasal. kot ya pun patriotik sangat jangan lah terlebih2 emosi plak.. patriotik tu tak ditanya dalam kobor nanti.. kalu nak elaun lebih tak yah lah buat keja bodo macam ni.. pegilah buat part time kerja halal... ramai pa pencen askar buat keja lain sebab nak cari rezeki halal... daripada dok merapu tak tentu pasal...

    BalasPadam
  3. "Orang Melayu bernasib baik tidak hilang negaranya kepada pemerintahan komunis."

    kegagalan komunis bukan kerana orang melayu bernasib baik. kegagalan komunis kerana orang melayu beragama islam. kerana islam ia memudahkan british untuk menentang komunis dan menyukarkan komunis untuk memenangi orang melayu menyokong mereka. takkanlah jeneral bersara ni tak faham benda macam ni?

    orang melayu yang memilih 'menjadi' komunis bukan pun tinggalkan agama islam yang danuti mereka. mereka 'menjadi' komunis kerana menentang penjajahan british. takkanlah jeneral bersara ni tak faham benda macam ni?

    apabila kepala telah dibritishkan maka inilah akibatnya. banyak amalan peninggalan british yang diteruskan oleh negara ini kerana orang2 yang kepala mereka telah dibritishkan. hasil mahsul negara yang diangkut pulang ke negara mereka diteruskan oleh mereka2 yang kepala telah dibritishkan.

    keadaan ini beralku di semua negara yang dijajah di semua benua. sehingga menyebabkan yang dijajah menerima akibat negara bankrup oleh tangan2 mereka yang kepala mereka telah dibaratkan.

    jeneral bersara ini sepatutnya bangkit menentang kerosakan yang dilakukan oleh mereka2 yang kepala telah dibritishkan bukan mempertahankan tunggu yang 'disembah' setiap tahun oleh mereka2 yang kepala mereka telah dibritishkan. tapi nak buat macam mana, kerana kita serupa...

    BalasPadam
  4. Salam. Dia terkenal dgn dollah babu. Dah kahwin atau belum tak tau la. Dulu masa dlm askar belum kawin lagi. Sy amat harap beliau sekarang dah bertaubat dari taik arak dan taik betina. Utk Beliau ingatlah sebagai seorg islam belaiu sepatutnya menentang perkara syirik ini. Mudah mudah Allah memberi taufik dan hidayah pada beliau. wassalam

    BalasPadam

................................................................................................

SEBARANG INFAQ / DERMA BOLEH DISALURKAN KEPADA

AKAUN DEWAN PEMUDA PAS
KAWASAN WANGSA MAJU
No. Account : 564557122098
Bank : Maybank
Branch : Wangsa Maju

................................................................................................

Disclaimer

Disclaimer/ Penafian

The views expressed in the posts and comments of this blog do not necessarily reflect the Dewan Pemuda PAS Kaw. Wangsa Maju (DPPWM). They should be understood as the personal opinions of the author or commenter. Your words are your own, so be nice and helpful if you can.

Tulisan dan komen daripada pembaca terhadap artikel di atas adalah pandangan peribadi dan tidak mewakili pendirian dppwm.blogspot.com. DPPWM tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan dan komen berkenaan.