Gereja Vatican Disaman Berhubung Jenayah Seksual Kanak-Kanak

murphy223

Selepas 50 tahun menyimpan rahsia akhirnya bekas mangsa seks kanak-kanak , Terry Kohut dilaporkan akan membuka fail pertuduhan terhadap Pope Benedict atas jenayah pencabulan kanak-kanak.

Kohut mendedahkan beliau telah dicabul oleh Father Lawrence C. Murphy antara tahun 1950 hingga 1970. Dalam tempoh itu, Kohut juga mendakwa lebih 200 kanak-kanak pekak dirogol dan dicabul oleh Father Murphy.

Walaupun Father Murphy telah mati pada 1998, namun pertuduhan yang akan dibawa ke mahkamah ini ialah bertujuan mempersoalkan tindakan Gereja Vatican khususnya Pope Benedict yang tidak mengambil sebarang tindakan terhadap Father Murphy walaupun mengetahui kesalahan tersebut.

c1mainstjohns

Mangsa-mangsa jenayah seksual Father Murphy yang masih hidup sekarang sangat dukacita kerana majlis pengkebumian Father Murphy dijalankan dengan penuh adat istiadat kemuliaan oleh pihak pengurusan Vatican sedangkan mereka sendiri mengetahui apa yang telah dilakukannya sepanjang perkhidmatannya di Sekolah St. John, Milwaukee.

murphy_pope

Pendedahan Kohut bersama beberapa orang lagi bekas mangsa seksual Father Murphy telah didedahkan melalui satu wawancara khas oleh CNN dalam satu siaran rakaman pada 23 September 2010.


Ulasan

Catatan Popular