KAMAR AINIAH, "SIAPA SURUH BUDAK KAWIN GILE"

“Siapa yang suruh budak kawin gila... ini bukannya akan menyelesaikan masalah, malah menambah masalah,” ujarnya lagi.


Menurut Kamar, walaupun perundangan Islam membenarkan mereka yang sudah baligh dan matang berkahwin tanpa mengira umur, kriteria paling penting bagi seseorang untuk berkahwin adalah sikap dan tanggungjawab terhadap pasangan masing-masing.

“Menurut Islam dalam perkahwinan, ada hukum wajib, makruh, haram dan sebagainya. Haram kahwin bagi mereka yang tiada kerja dan tak mampu menanggung hidup sendiri, apatah jika berkeluarga,” jelas beliau.

Kamar berpendapat dalam mengatasi masalah sosial, mencari punca sebab terjadinya sesuatu masalah itu jauh lebih penting berbanding kaedah yang hendak digunakan oleh Melaka.

“Apa yang kita patut tanya adalah apa silapnya sistem pendidikan kita, sekolah dan keluarga sehingga pelajar melakukan persetubuhan haram dengan bebas?” katanya lagi.

Menurutnya, membiarkan pelajar berkahwin hanya akan membebankan pelajar itu sendiri selain keluarga mereka yang terpaksa menanggung pasangan tersebut.

“Kalau umur baru 15 tahun, dia dah mengandung, macam mana dia nak kahwin dan belajar dalam masa yang sama membebankan diri jaga keluarga?” soal beliau.

Awal minggu lalu, Majlis Agama Islam Melaka dan Jabatan Agama Islam Melaka mengumumkan bahawa mereka bersetuju dengan kerajaan Melaka untuk memberi kelonggaran bernikah bagi pelajar lelaki bawah umur 18 tahun dan perempuan bawah 16 tahun bagi mengatasi masalah hamil luar nikah dan gejala pembuangan bayi.

Ulasan

Catatan Popular