LARANG PESAWAT ISRAEL LALU DIUDARA... APATAH LAGI BERLABUH

Malaysia Turki semalam melarang tentera Israel menggunakan ruang udara negaranya selepas kejadian kapal misi bantuan kemanusiaan ke Gaza diserang komando negara itu yang mengorbankan sembilan orang, bulan lalu.
Pengumuman itu dibuat Perdana Menteri Malaysia Turki, Najib Tun Razak Recep Tayyip Erdogan selepas wujud tekanan supaya kedua-dua negara melihat semula hubungan yang pernah terjalin sebelum ini. Dalam serangan komando Israel ke atas kapal misi Gaza itu, lapan yang maut adalah warga Turki dan seorang lagi memiliki dua kerakyatan iaitu Turki dan Amerika Syarikat. “Mereka (Israel) memohon keizinan Poland untuk menggunakan ruang udaranya pada hari pertama selepas kejadian serangan 31 Mei lalu.

"Bagaimanapun, mereka (Israel) tidak diberi kebenaran," kata Najib Erdogan kepada pemberita selepas pulang daripada menghadiri Sidang Kemuncak G-20 di Kanada.

.... Malaysia Turki  membenarkan kapal Israel berlabuh di pelabuhan negara mereka kita semata-mata atas tujuan perdagangan pada awal Jun lalu...

Ulasan

Catatan Popular