Jangan bincang isu calon secara terbuka - Zahid Hamidi

BAGAN DATOH 28 Mac - Para pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) diingatkan supaya tidak membincangkan isu calon pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor secara terbuka. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, jalan terbaik adalah dengan menyerahkannya kepada kebijaksanaan kepimpinan tertinggi BN untuk membuat keputusan.

Tegasnya, pertikaian atau perbincangan mengenai isu itu secara terbuka hanya akan memberi peluang kepada pihak pembangkang untuk membidas.

"Biar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang tentukan dengan kebijaksanaan beliau untuk memilih calon. Jangan guna gelanggang terbuka untuk memilih calon masing-masing.

"Siapa pun calon tidak penting, yang penting adalah mesti di kalangan komponen BN. Kemenangan dalam pilihan raya itu yang sepatutnya perlu difikirkan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Program Ilmu dan Muafakat (Pikat) Bersama Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di sini hari ini.

Kerusi Parlimen Hulu Selangor kosong berikutan kematian penyandangnya, Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad, Jumaat lalu.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Pertahanan berkata, perkara yang perlu difikirkan oleh kepimpinan komponen BN sekarang ini adalah calon yang boleh memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

Calon tersebut juga, katanya, perlu popular serta dikenali untuk diketengahkan mewakili imej BN.

"Calon itu nanti perlulah calon yang dikenali masyarakat sebagai calon yang boleh berkhidmat dengan baik untuk rakyat kerana memang matlamat BN adalah untuk tujuan tersebut," katanya.

Sementara itu, mengulas cadangan meletakkan calon MIC bertanding mewakili kawasan tersebut kata Ahmad Zahid, mereka boleh mencadangkan sesiapa sahaja calon yang difikirkan layak.

Namun, tegasnya, cadangan tersebut tidak semestinya diterima kerana kuasa menentukan calon terletak di tangan Perdana Menteri.

bunyi lain jer ayat yang akhir sekali tu

Ulasan

Catatan Popular