Tulisan berkenaan dengan iklan di Harakahdaily...tapi masih lembab?


"Tulisan Polis Pencen berkaitan ulasan beliau mengenai iklan di Harakahdaily dalam artikelnya "Harakahdaily masih lembab dan belum memuaskan" menarik perhatian....

Saya telah membuat sedikit penyelidikan mengenai fakta-fakta yang disebut secara langsung oleh Polis Pencen bagi memastikan kebenarannya. Saya juga membaca beberapa artikel lain di lamannya yang banyak mengkritik harakahdaily di http://polispencen.blogspot.com

Iklan Harakahdaily di kendalikan oleh satu syarikat bernama REDREBANA NETWORK SDN.BHD.(806281-W) yang di alamatkan di 51 B,SG 3/19, Pusat Bandar Sri Gombak, 68100 Batu Caves, Selangor, MALAYSIA Telephone: +6 03 6189 5373 FAX: +6 03 6189 6373 E-mail: sales@redrebana.com.

Syarikah ini menggunakan akaun atau nama Hajat Karisma Sdn. Bhd.
No. : 1402-3010-03-7864 (BIMB) dan Dignity Works No : 1461-0000-69-0052 (CIMB) atau Dignity Works No : 564799106562 (Maybank) menggunakan fax 603-6189 6373 or email to sales@redrebana.com

Harga iklan di Harakahdaily adalah seperti berikut:-

T/Depan FP - RM 2300/seminggu
T/Dalam IP - RM2000/ seminggu
Adv [A] ROS - RM2300/ seminggu
Adv [B] FP - RM1600/ seminggu
Adv [C]FP - RM2000/ seminggu
Adv [D] IP - RM1600/ seminggu
Adv [E] IP - RM1200/ seminggu
Premium A - RM3200/ seminggu
Premium B - RM1500/ seminggu
Skrol Teks - -
Iklan Teks - RM150/seminggu
http://www.redrebana.com/order.php

Mengikut maklumat yang sah syarikat REDREBANA NETWORK SDN.BHD diberitakan komisen sebanyak 40% daripada hasil iklan di Harakahdaily.

REDREBANA NETWORK SDN.BHD juga membuat iklan yang sama untuk laman (blog) iaitu blogspot http://msomelayu.blogspot.com (Mohd Sayuti Omar) . Saya semak di laman kedua-dua ini tak dimaklumkan secara khusus. Inipun ada sedikit kemusyikalan.

Hasil Penyelidikan saya ada beberapa keraguan mengenai iklan ini?

1. Syarikat REDREBANA NETWORK SDN.BHD bekerja untuk Harakahdaily dengan bayaran komisen tetapi wang pembayaran dibayar kepada syarikat ini. Sepatutnya Harakahdaily yang mengawal pendapat wang dan membayar komisen kepada syarikat ini. Tapi terbalik syarikat ini mendapat wang dan mebayar kepada Harakahdaily daripada hasil kutipan iklan. Apakah Harakahdaily tahu banyak mana duit masuk? Itu adalah keraguan yang amat besar.

2. Kenapa kutipan yang besar ini diserahkan kepada syarikat tander? Adakah Harakahdaily tak mampu untuk mengendalikan iklan ini. Susah sangat ke?

Cuba kita bayangkan satu iklan berharga RM3200 seminggu. Banner iklan free sekiranya tempahan untuk sebulan, ini bermaksud RM12,800.00 untuk sebulan. Syarikat ini tak perlu seorang yang mahir grafik pun. Dia boleh upah seseorang untuk buat banner. Katakan dia bayar harga RM1000.00 untuk satu reka bentuk banner (Saya rasa ini bayaran paling mahal - kerana harga biasa sekitar RM100 - RM200 sahaja). Syarikat ini memperolehi pendapatan sebanyak RM4720.00. Itu baru satu iklan. Bayangkan Harakahdaily mempunyai berapa iklan?

REDREBANA NETWORK SDN.BHD sekadar duduk sahaja di kerusi boleh mendapat pendapat sehingga sekitar RM40,000.00 sebulan. Saya setuju dengan Polis Pencen.

Kenapa Harakahdaily bodoh sangat boleh memberikan kerja mudah ini dan pendapatannya yang besar kepada syarikat ini, REDREBANA NETWORK SDN.BHD. Satu pertanyaan yang perlu kita jawab bersama. Adakah pereka grafik tidak ada di Harakahdaily dan Harakah cetak? Atau satu perkara lain yang diluar akal kita berfikir?

Siapa sebenarnya di belakang syarikat ini? Dato' Mustafa Ali (Pengerusi), Dato; Kamaruddin Jaafar (Pengarah Urusan) atau Ahmad Lutfi Othman (Ketua Editor)? Sebagai Ahli PAS kita semua kena siasat.

3. Saya membuat pertanyaan secara rambang kepada beberapa penulis dan wartawan Harakahdaily mengenai perkara ini. Sebahagian besar daripada mereka tidak mengetahuinya.

4. Apa pula kaitan Mohd Sayuti Omar dengan Syarikat REDREBANA NETWORK SDN.BHD ini sehingga Blogspotnya berada bersama-sama dalam kumpulan iklan Harakahdaily?

Pendapat saya mengenai hasil pendapatan iklan harakah

Malangnya pendapatan hasil iklan yang besar tidak dikecapi oleh mereka yang bertungkus lumus dengan Harakahdaily. Sedangkan wang pendapatan ini boleh memajukan Harakahdaily untuk setanding dengan akhbar-akhbar internet lain.

Harakahdaily tidak perlu lagi suntikan daripada Harakah cetak kerana mampu untuk menguruskan pemberlanjaan kakitangannya sendiri. Memberikan gaji yang lebih selesa kepada pekerjanya agar Harakahdaily boleh mengemaskini laman sepanjang masa.

Dengan wang ini juga, harahdaily boleh menambah pekerja khas bagi menjalankan operasi harakahdaily yang lebih mantap.

Perkara ini tidak boleh didiamkan begitu sahaja. Sesuatu perlu dibuat agar kekusutan yang dinyatakan di atas dijawab dengan maklumat yang benar.

Maaf jika penulisan ini menguris nama-nama disebut.

Ahmad Said
Kajang

Ulasan

  1. Sebenarnya benda ni dah lama harakah tau..tapi takda org nak bising..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular