Perjuangan itu mcm kereta?

Sesuatu perjuangan hendaklah ditegakkan atas dasar iman dan taqwa. Matlamat perjuangan perlu jelas. Mekanisme dalam perjuangan juga perlu jelas. Baik niat, amal perbuatan dan percakapan hendaklah jelas dan selaras dengan syariat sebagaimana takrifan iman itu sendiri.
Iman ialah membenarkan dengan hati, dilafazkan dengan perbuatan dan diamalkan dengan perbuatan.
Kalau hati berniat nak cari glamour, mulut melafazkan ingin perjuangkan Islam, dari segi perbuatan dia berzina, memfitnah, mengadu domba. Ini bukan pejuang namanya. Secara langsung kita tau sejauhmana ikhlasnya keimanan seseorang.
Benar, syurga dan neraka hak Allah. Tetapi secara ilmiah, kita mampu menilai sama ada ke syurgakah atau ke nerakakah seseorang itu. Takkanlah orang yang berzina itu ahli syurga. Takkanlah orang yang memfitnah itu ahli syurga. Takkanlah orang yang dayus itu ahli syurga. Takkanlah orang yang menzahirkan Islam menyembunyikan kekufuran itu ahli syurga.
Pejuang sejati, dia berniat untuk menjadi hamba Allah, percakapannya menjurus ke arah ketaatan kepada Allah dan amal perbuatannya ke arah pengabdian kepada Allah.
Engine perjuangan yang dulunya laju menjadi slow, serupalah macam engine kereta. Ada tiga faktor yang menyumbang ke arah kelajuan perjuangan.
1. Pertama faktor kereta
2. Kedua faktor engine
3. Ketiga faktor foreman
Andainya kereta itu memang dibuat untuk berlumba, maka memang sudut fizikalnya memang akan berlumba. Tak ada kereta lumba digunakan untuk bajak sawah bendang. Begitu juga engine kereta. Andainya body kereta, formula one, tetapi engine motosikal kapcai, tak laju juga. Tetapi jika body kereta F-1, engine Ferrari, tetapi tukang foreman half-past six, hancus kereta. Patut guna spare part yang ORI dia guna spare-part yang nampak saja ORI tapi made in Siam atau Taiwan.
Begitu juga manusia yang ingin menjadi pejuang. Perlu mempunyai persiapan fizikal, mental dan spiritual. Andainya fizikal nampak macam pejuang, tetapi tiada persiapan mental dan spiritual, perjuangan pun tak ke mana. Jika fizikal sudah bersedia, tetapi hatinya mempunyai niat yang bercabang, perjuangan pun tak ke mana. Mental pula jumud dan berfikiran sempit, tok naqib perjelaskan berpuluh kali dalam usrah pun, tak faham-faham. Perjuang lain dah sampai peringkat mengIslamkan orang kafir, dia masih berkisar bab maki-hamun. Dia masih dormant di satu titik kodinit yang tak bergerak-gerak. Membazir masa dan tenaga dalam hal yang tak sepatutnya.

Kena ingat. Perjuangan ini bukan bercakap-cakap saja. Perjuangan ini bukan bagi ceramah saja.Perjuangan yang lebih utama ialah perjuangan dalam bentuk amal perbuatan. Cakap-cakap juga, tapi kalau 100% cakap-cakap, 100% ceramah, itu meriam buluh. Nak harapkan kuat aje bunyi berdentum, silap-silap yang main meriam mati dulu. Orang yang banyak cakap, tapi tak beramal, malah memusuhi pula orang yang beramal, ini bukan perjuangan menegakkan Islam. Ini perjuangan menentang Islam.

Perjuangan laju sewaktu permulaan tetapi slow diakhir perjuangan, sebenarnya banyak berpunca dari niat yang tak betul dalam perjuangan. Selebihnya adalah faktor tarbiah dan pemimpin yang memimpin perjuangan. Kalau tak ada tarbiah yang berterusan, maka jadilah perjuangan itu semakin slow, dan slow dan slow yang akhirnya terhenti.

As Syahid Hassan Al Banna dalam kitabnya Peraturan dan Harapan menggariskan 3 bentuk program yang wajib ada dalam gerakan perjuangan.
1. Program Fardhu Ain
2. Program Munajat
3. Program Usrah
Program Fardhu Ain agar ahli-ahli kenal hukum-hakam Allah. Agar ahli beramal bersungguh-sungguh dalam menegakkan dan memperjuangkan hukum-hakam Allah. Pastinya dalam mengendalikan program ini mempunyai taraf ilmu bukan sekadar Fardhu Ain malah termasuk juga menguasai ilmu-ilmu Fardhu Kifayah.
Program Munajat, program zikir untuk ahli-ahli. Zikir salah satu jalan dalam mendekatkan diri dan hati kepada Allah. Dalam program ini, jiwa rohani ahli-ahli dibangun. Hati yang keras, dipalu dengan alunan irama zikir dan munajat sebagai tanda kelemahan seorang hamba yang mengharapkan bantuan Allah dalam perjuangan.

Program Usrah bagi menanam doktrin perjuangan yang terkandung di dalam Al Quran dan Sunnah. Uslub perjuangan diperjelaskan kepada ahli. Motivasi diberi kepada ahli agar para pejuang terhibur dengan kesukaran yang dihadapi. Ahli-ahli dibimbing untuk beramal. Pengalaman dalam perjuangan dan menghadapi kesukaran dikongsi bersama agar jiwa perjuangan dibajai. Kefahaman ahli kepada matlamat perjuangan dan pentingnya beramal dengan ilmu diperjelaskan kepada ahli. Sebarang masalah yang dihadapi ahli, ditanggung dan hadapi bersama. Program muhasabah, tegur-menegur, nasihat menasihati dijalankan, agar ahli-ahli tidak tergelincir dari landasan perjuangan

Inilah resam kehidupan. Ada orang berjuang hebat diawal perjuangan tetapi kelajuan dan kelancaran perjuangannya menjadi perlahan dan semakin perlahan. Jika tidak diselamatkan, maka akan terhentilah perjuangannya.

Ulasan

  1. hmmm perjuangan macam kereta? samakan perjuangan islam dgn kereta? kereta ---> islam....islam -----> kereta?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular