Jiwa Besar Seorang Tok Guru

Alhamdullillah, syukur kepada segala perancangan ALLAH swt ke atas hamba-hamba NYA
yg sentiasa menjadikan Rasullullah SAW sebagai ikutan dan panduan dlm menyelusuri
sunnah-sunnah perjuangan baginda SAW.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
“Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi. Sungguh para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bagian yang banyak.”

Panduan dan ikutan yg utama bagi umat adalah Rasulullah SAW, tiada penafian lagi.
Jelas setiap lisan dan sabda baginda adalah mustahil dari sifat dusta.
Namun, dengan mengambil contoh panduan dari sifat dan amalan para alim ulama' bukanlah menjadi satu kesalahan serta dosa. Sudah pasti tingkah laku dan amalan para ulama' itu bersanadkan kepada junjungan besar baginda Rasullullah saw.

Demikianlah sifat seorang pimpinan bergelar Tok Guru Nik Aziz. Sifat dan ciri2 kepimpinan ulama' jelas terpancar dari sosok tubuh beliau. Besarnya jiwa tok guru, tanpa ada rasa dendam atau megah dgn kedudukan, beliau dengan rendah diri boleh menarik balik kenyataan beliau terhadap Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS.

Tentu yg terafdhal dan menjadi adab adalah yg muda memohon maaf dari yg tua atau sang murid mohon ajaran dari sang guru. Dalam hal ini, tentu lah kenyataan dari Ustaz Nasha dilihat sebagai jalan penyelesaian dari kacamata org biasa.

Namun tindakan tok guru adalah tindakan yg bercerminkan Iman, bersuluhkan Quran. Dengan menolak segala sifat mazmumah dan mementingkan mahabbah sesama jamaah, tok guru mengeluarkan kenyataan tarik balik kata-kata beliau ke atas Ustaz Nasha sebelum ini.

Secara tidak langsung tindakan tok guru ini telah mengatup segala kata-kata nista yg dilemparkan kepada beliau oleh musuh-musuh yg sentiasa mencari peluang utk menjatuhkan kepimpinan ulama'. Semoga Allah tetap memelihara pejuang agama-Nya dari perancangan musuh-musuh Islam.

Dengan demikian, ketokohan, ketakwaan dan jiwa besar tok guru Nik Aziz wajar dilihat sebagai satu pengorbanan yg amat bernilai bagi para pendokong Parti Islam Semalaysia dan segala pandangan, pendapat, isi hati tok guru wajar diberi perhatian dan panduan dalam mengerakkan sebarang tindakan jemaah.

Marilah kita bersama menguatkan lagi saf dan kental pertahankan kepimpinan tok guru dalam mendaulatkan Islam di bumi Malaysia ini.

Ulasan

Catatan Popular