BN/UM 'No' Kebajikan

BismiLlahirrahmanirrahim

UMNO/BN bakal berkubur jika rakyat segera sedar serta bersedia berubah.

Selepas memberikan 'gula-gula' yang bertaburan di Permatang Pauh dan KT, akhirnya pemimpin UMNO/BN bakal menaikkan pula harga gula. Suatu barang keperluan yang wajib ada disebarang tempat, rumah, ofis, kantin-kantin sekolah, surau-surau dan masjid sementelah lagi di kedai-kedai makan. Yang paling banyak menggunakannya adalah kilang-kilang pengeluar barangan makanan dan minuman.

Kalau dah semua guna benda ni, pastilah barang-barang keperluan akan naik lagi. Apakah pemimpin-pemimpin BN ni tak fikir langsung tentang kebajikan rakyat?

Jawapannya memang TIDAK.

Cuba kita selami. Perkara yang paling asas dalam kehidupan manusia adalah makanan. Pada ketika saya menulis ni, ikan cencaru dah RM8.50 sekilo dan sayur sawi sekitar RM4.00 sekilo(bukan dipasar borong). Di kedai-kedai makan dan restoran tomyam sup ekor dah RM7.00 semangkuk. Senang cerita, kalau makan tengahari tu dah tentu cecah RM10.00 seorang.

Barang-barang keperluan lain mula melambung ketika kenaikan mendadak harga petrol pada bulan Jun 2008 yang lalu. Walaupun telah diturunkan kembali sebanyak 6 kali dalam masa 3 bulan, ia langsung tidak memberi gesaan untuk turunnya harga-harga barang tersebut. Menteri KPDNHEP kata nak pantau, tapi akhirnya bukan lagi melegakan kita, bahkan berita gula pula akan naik, pasti menambahkan sesak jantung kita.

Perkara asas kedua, iaitu pelajaran. Kecuali yuran pada tahun ini yang menjadi misteri kerana ditangguhkan sementara. Tahun-tahun terdahulu, yuran dan macam-macam caj lain perlu kita bayar kepada pihak sekolah. Dengan kelas tambahannya, dengan buku kokurikulumnya dan berbagai lagi.

Yang paling ketara, yuran sekolah-sekolah agama. Inilah satu-satunya institusi yang perlu orang-orang islam pilih untuk pembinaan sahsiah diri anak-anak. Tetapi akibat yuran serta caj-caj lain yang amat tinggi, membuatkan sebahagian ibubapa terpaksa membiarkan anak-anak tidak ke sekolah agama lantas tidak mendapat didikan agama. Tidak pernahkah pemimpin-pemimpin kerajaan ini berfikir untuk memberikan pendidikan percuma kepada sekalian hamba rakyat.

Di Australia, setiap anak yang lahir akan diberikan elaun sara diri. Bermula saja persekolahan mereka sehinggalah ke menara gading, semuanya ditanggung percuma oleh kerajaan mereka. Pihak berkuasa mereka itu bukanlah orang-orang islam. Tetapi kelihatannya mereka ini lebih berkebajikan dari kita orang-orang islam di dalam negara yang kononnya negara islam?

Rakyat-rakyat bahkan pemastautin tetap yang tidak mempunyai pekerjaan diberikan elaun sara hidup selama-lamanya sehingga mereka kembali bekerja. Oleh kerana itulah rakyat jelatanya sungguh berdisplin serta mematuhi peraturan hatta yang kecil sekalipun, kerana pemimpin mereka sayang mereka, lalu mereka menyayangi pemimpin mereka. Inilah kerajaan yang kita mahu. Iaitu kerajaan yang 'MENTADBIR' dan bukan kerajaan yang 'MEMERINTAH'.

Jalan-jalan raya di sana tidak bertol tapi macam mana dengan jalanraya-jalanraya di negara kita? Lebuhraya-lebuhraya yang cantik dibina menggunakan duit cukai yang dipungut dari rakyat lalu dikenakan pula tol untuk dibayar sekali lagi oleh rakyat. Maknanya rakyat perlu membiayai keseluruhan pembinaan sehinggalah kepada penyelenggaraan lebuhraya tersebut. Inikah yang dikatakan oleh para pemimpin UMNO/BN sebagai pembangunan untuk rakyat? Tetapi yang paling menghairankan, masih ramai pulak tu yang setia menyokong kerajaan ini.

Lu fikirlah sendiri!!!

Sempat bertemu dengan seorang pengusaha kedai gunting rambut disekitar Setapak (tempat dirahsiakan). Kedai beliau dah hampir 6 tahun tak naik-naik harga. Masih ditakuk tu juga walau harga barangan keperluan harian, harga petrol, takrif elektrik dan air dah naik berkali-kali. Caj kedai gunting dia tetap macam tu juga. Padahal harga sediada pun berada di bawah paras harga pasaran tempatan. Bukannya tiada kualiti, bahkan sering diberikan 5 bintang oleh pelanggan-pelanggannya.

Lalu orang bertanya, "Masih harga lama ke? (setiap kali nak bayar selepas mendapat khidmat guntingan). Lalu dijawab dengan selamba oleh sang tawkey, "Dah kalau semua orang nak kira untung, sape pulak nak buat kebajikan". Agaknya adakah tukang gunting ini lebih layak untuk menjadi menteri dari sang-sang menteri yang ada ketika ini?

Jawapannya tentu 'YA' sebab dia masih ingatkan hal orang lain dari kepentingan diri sendiri, tidak seperti Pak-Pak menteri sekalian yang kaya-raya. Rumah-rumah banglo yang mewah, kereta bersepah sehingga tak tahu yang mana satu nak guna. Itulah yang membuat rakyat benci kerana asyik memandang ke langit tidak menoleh ke bumi.

Alahai!!!

Malas nak cerita panjang, saya menyeru semua ahli-ahli UMNO yang dok rajin ke surau masjid tu, pakatlah keluar dari UMNO dan masuklah PAS. Sepertimana anak-anak muda kita yang semarak mendokong PAS kini. Senario ini dapat kita lihat ketika PRK KT yang lalu. Rasa terharu melihatkan anak-anak muda ini menggantung serta mengibarkan bendera bulan diserata pelusuk KT tanpa segan dan gundah. Ketika hari-mengundi kelihatan berduyun-duyun mereka ini melaungkan takbir. Malu rasanya kita yang sayangkan islam ini tapi tidak bersama perjuangan islam. Fikir-fikirkanlah kemana arah tuju kita dipengakhiran hidup kita ini.

Allahu Akbar

Dah semakin ramai pimpinan UMNO/BN lompat ke Pakatan Rakyat. Anda yang takat sokong diperingkat akar umbi ni, bila lagi? Janganlah anda menjadi orang yang paling akhir untuk meninggalkan UMNO/BN yang bakal menjadi sebuah parti yang tinggal keramat sahaja tidak berapa lama lagi. Ayuh, mulakan langkah anda di sini.

Allahu akla waaklam


Ulasan

Catatan Popular