Harga Petrol Melambung Naik... Hadiah buat Rakyat setelah Pilihanraya

Oleh: peluit

Bagai yang diramalkan sebelum PR12, baik BN menang mahu pun tewas memang tidak dapat dielakkan mesti minyak petrol akan jadi bahan bagi mengikis duit rakyat.

Perlu diingat jika minyak petrol naik dari sebesar-besar barangan hinggalah sekecik-kecik barangan pasti naik.

Perlu juga diingat dari sekaya-kaya manusia hinggalah semiskin papa kedana terpaksa menerima musibahnya. Tidak dapat lari dari tekanan inflasi yang pasti meruncing.

Seperti yang Peluit fikirkan kenapa pula di hujung tahun diwar-warkan Petronas untung bukan jutaan RM tapi Berbilion RM. Yang kita nampak hasil minyak adalah hasil yang disedut dari bumi atau tanah air kita. Hasil minyak atau minyak mentah kerajaan akan proses di luar negara; kemudian tentunya kita terpaksa membeli minyak yang diproses tadi untuk kegunaan rakyat jelata.

Keuntungan dari hasil bumi atau hasil milik negara tadi apakah boleh kita katakan subsidi? Sefahaman Peluit hasil keuntungan ini seharusnya kita katakan dana negara. Dana atau harta negara yang perlu kita agih-agihkan. Perlukah timbul perkataan subsidi?. Memang Peluit .. teramat al-muskhil. Subsidi atau memang itu kewajiban kerajaan. _¤@^g`1... pening!.

Kenapa tidak kita menjadi negara pengeluar minyak, negara pemprosesan minyak & sekali gus negara pengeluar minyak mentah mahupun minyak yang telah diproses tadi. Memang Peluit keliru tentang ini.

Tak apalah! jika memang kita tak mampu nak proses minyak sendiri, tak mampu buat biodiesel & sebagainya. Memang Peluit tahu banyak kilang biodiesel di Malaysia masih tidak mendapat keuntungan. Tetapi jangan umumkan Petronas untung berbilion RM. Teramat terfana hati, tersepit perasaan rakyat; kenapa kerajaan takut membantu masalah minyak ini jika memang kita telah untung berbilion RM dengan negara pengeluar minyak!. Pelik.

Jika lantaran minyak petrol telah meranakan rakyat kita. Tutup pelantar minyak nak buat apa bergantung & ambil keuntungan dengan minyak lagi. Guna bahan tenaga lain. Lagi rakyat tidak sakit hati. Biar kita sama-sama macam Peluit naik kapcai. Menteri pun kenalah berjimat. Guna kenderaan berkuasa kecik. Tak payahlah siap guna polis pengiring semua tu!.

Peluit ramai kenalan dari rakyat Palestin yang terhimpit dengan peperangan; dia mengatakan harga petrol di sana jauh lebih murah dari negara kita. Cuba bertanya rakyat Palestin apakah pengakuan ini benar. Cuba bandingkan negara pengeluar minyak di bumi Arab sana; apakah memang semahal kita atau lebih murah. Tidak adil mahu dibanding harga minyak negara kita dengan Thailand; Thailand atau Singapura yang bukan negara pengeluar minyak.

Okey! katakanlah memang minyak di sana mahal kena pulak tenguk hasil pendapatan mereka apakah seimbang dengan harga barangan buat rakyat mereka. Apakah semerana kita.

Andai kata seantero dunia dibebani oleh masalah mintak petrol ini. Cuba kita kaji kenapa Brunei, atau negara lain pengeluar minyak aman makmur saja.

Barangan telah pun melonjak naik, pastinya dengan kenaikan harga minyak petrol ini rakyat negara kita akan bertambah terhimpit!

Apa sebenarnya masalah dalaman negara kita ini. Sebab tertera di alam maya anak bekas PM pun menjadi antara 20 jutawan terkaya di Malaysia. Tentunya ada yang masih di kalangan pemimpin kini & kroninya tidak mengistihar harta mereka. Jika diistiharkan semuanya pasti rakyat marhaen lagi terkejut beruk!. Rasanya golongan ini yang merampas subsidi rakyat hingga kerajaan tak mampu lagi menampungnya. Subsidi tidak sampai ke mereka yang berhak memilikinya.

Peluit : Memang sering guna duit siling di hujung bulan.


Harga petrol naik 78 sen

Harga petrol naik sebanyak 78 sen - satu pertambahan besar dari RM1.92 sekarang kepada RM2.70.


Manakala harga minyak diesel pula naik kepada RM2.50 - naik 92 sen berbanding harga sekarang sebanyak RM1.58 seliter.



Kenaikan sebanyak 41 peratus bagi petrol dan 58.2 peratus bagi diesel akan berkuatkuasa mulai tengah malam ini.



Kenaikan harga itu adalah sebahagian daripada langkah kerajaan untuk mengawal subsidi bagi menampung kenaikan petrol, diesel dan gas, yang dijangka berjumlah RM56 bilion tahun ini.

Kerajaan juga mengumumkan pemberian rebet kepada pengguna kenderaan.

Mengikut skim tersebut tersebut, kenderaan di bawah 2000cc akan menerima RM625 setahun - rebat bagi 800 liter di bawah harga baru.

Pemilik motosikal pula akan diberi rebet RM120. Bayaran akan dibuat melalui wang pos.

Difahamkan rebet teresbut akan dibayar apabila pemilik kenderaan memperbaharui cukai jalan kenderaan mereka.

Kerajaan dijangka menjimatkan RM4 bilion di bawah penstrukturan semula skim subsidi tersebut.

Jika harga petrol dijual mengikut harga penuh pasaran, ia boleh mencecah setinggi hampir RM4 seliter - naik 100 peratus.

Bagaimanapun, kerajaan dijangka menuju ke arah memansuhkan terus pemberian subsidi pada masa depan.

Ulasan

Catatan Popular