Adnan Mansor Jamin Kakitangan Kerajaan Undi PAS di Purajaya Tidak Diambil Tindakan

Oleh HermanSamsudeen

Ahli Parlimen Putrajaya, Adnan Mansor memberikan jaminan penuh kepada kakitangan awam yang ingin aktif dan mengundi PAS pada pilihanraya akan datang.

Dalam kenyataannya yang dipetik dari NST, 4 Februari 2008, beliau mengakui bahawa terdapat kakitangan Kerajaan termasuk di Kementeriannya sendiri yang menjadi ahli PAS. Walaubagaimana pun beliau tidak akan mengambil sebarang tindakan kepada mereka walaupun beliau kalah pada pilihanraya akan datang ditangan PAS.

Kakitangan awam wajib menunaikan hak mereka sebagai pengundi dan tiada sebarang undang-undang pun yang boleh melarang mereka mengundi PAS pada pilihanraya akan datang.

Seandainya terdapat kakitangan awam yang dipecat atau diambil tindakan tatatertib kerana mengundi PAS pada pilihanraya akan datang, peguam-peguam PAS bersedia untuk membantu mereka dalam mengemukakan saman kepada Kerajaan Barisan Nasional.

Mantan Presiden PAS, Allahyarham Dato’ Fadhil Noor pernah menyaman Universiti Teknologi Malaysia (UTM) kerana memecat beliau ekoran tindakan beliau bertanding dalam pilihan raya pada tahun 1977 di Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Alor Merah dan Parlimen Kuala Kedah.

Tindakan pihak UTM itu dinafikan oleh mahkamah dan beliau diberikan gantirungi diatas pemecatan berkenaan.

Dalam keadaan sekarang kenyataan Adnan Mansor boleh dijadikan satu peluang kepada kakitangan kerajaan untuk tampil lebih berani bagi menyertai dan mengundi PAS.

PAS Wilayah Persekutuan menyambut baik jaminan Adnan ini dan akan mempastikan undi kepada PAS di Putrajaya akan menjadi dominan pada pilihanraya akan datang.

Ulasan

Catatan Popular