Pelik Tapi Benar: Haidar dilantik lagi sebagai panel siasatan kes VK. Lingam

Oleh HermanSamsudeen

Pelik sungguh Kerajaan Malaysia. Hari ini, Bekas Ketua Hakim Besar Malaya, Tan Sri Haidar Mohamed Noor yang sebelum ini telah mengetuai Panel khas bagi mengesahkan Klip Video yang diserahkan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim berhubung kes cubaan merasuah dan mengaturkan jawatan Hakim telah dilantik lagi sebagai pengerusi Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat kes ini. Bersama beliau yang turut menganggotai Panel Khas tersebut adalah Datuk Mahadev Shankar dan Tan Sri Lee Lam Thye. Mereka sebelum ini telah mengeluarkan cadangan agar satu Suruhajaya DiRaja dibentuk bagi membuat siasatan penuh ke atas kes tersebut.
Setelah semakan berhubung keputusan Panel Khas tersebut dibuat oleh 3 orang Menteri Kabinet yang diketuai oleh Nazri Aziz, Haidar dan Mahadev dilantik lagi untuk menyertai Suruhanjaya DiRaja.

Nampaknya mereka telah kehabisan pakar dalam menyiasat kes ini hingga tiada orang lain yang lebih layak menjadi Pengerusi Suruhanjaya melainkan Haidar.

Lain-lain ahli yang dilantik adalah bekas Ketua Hakim Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Shim; bekas Peguam Cara, Puan Sri Datuk Zaitun Zawiyah Puteh dan Pesuruhjaya Suhakam, Prof Datuk Khoo Kay Kim.

Dalam kes ini tiada seorang pun pegawai tinggi PDRM yang dilantik dan ini sekaligus menyatakan bahawa Kerajaan juga tidak yakin dengan cara penyiasatan PDRM yang hingga ke hari ini masih gagal menyelesaikan banyak kes termasuklah Kes Nurin Jazlin.

Kini, kita lihatlah apa lagi sandiwara mereka. Adakah keputusan Suruhanjaya ini akan di diambil tindakan oleh Menteri Kabinet atau akan ada lagikah panel khas dari kalangan Menteri Kabinet yang ingin menyiasat keputusan yang bakal dibuat...tunggu….

Ulasan

Catatan Popular