“Little Napoleon” diambil tindakan tetapi

Isitlah “Little Napoleon” merujuk kepada seseorang yang berada disesuatu tingkat kedudukkan (bukannya peringkat tertinggi) tetapi berlagak seolah dia begitu berkuasa seakan seseorang yang berada diperingkat tertinggi. Kadangkala lagak beliau itu didokong oleh mereka yang disekelilingnya dan mereka yang berurusan dengannya lantaran kuatnya hubungan si “Little Napoleon” tadi dengan mereka yang berkuasa diperingkat tertinggi.

Istilah ini dipopularkan oleh PM Dollah Badawi baru-baru ini apabila beliau memberi amaran tidak mau melihat wujudnya “Little Napoleon” dikalangan anggota perkhidmatan awam.
Dalam akhbar The Sun hari ini, Presiden Transparency International Malaysia (TI-Malaysia) Tan Sri Ramon Navaratnam menjelaskan bahawa “Little Napoleon” ini biasanya adalah boneka atau “puppet” yang menjadi begitu berkuasa lantaran sokongan dan dokongan orang-orang politik dan kroni-kroni mereka. Beliau memuji langkah Ketua Setiausaha Negara (KSN) yang mahu memantau dengan dekat prestasi kakitangan awam dan menghukum siapa sahaja yang menyeleweng, rasuah atau menyalahgunakan kuasa.

Tapi kata Ramon,:

Its not only the Little Napoleons who should be blamed but also the 'Big Napoleons' – the ministers, menteris besar and chief ministers – who are also responsible and answerable to all Malaysians.

Bukan hanya “Little Napoleons” yang harus disalahkan, tetapi juga “Big Napoleons” iaitu menteri-menteri, menteri-menteri besar dan ketua-ketua menteri yang sepatutnya bertanggungjawab kepada semua rakyat Malaysia.

Kalau “Little Napoleons” dikalangan kakitangan awam, mungkin KSN boleh ambil tindakan, itupun jika mereka tidak ada “talian hayat” dengan “orang atasan”. Masalahnya siapa pula mahu memantau menteri-menteri, MB dan KM ini? Contohnya, dalam Laporan Ketua Audit Negara tempoh hari kita melihat beberapa pegawai kanan diambil tindakan, tetapi bagaimana dengan pak-pak menterinya? Bagaimana apabila anak-anak syarikat atau perbadanan di bawah MB atau KM yang rugi dan menyeleweng?

Jangan hanya diligan dan dicungkil “Little Napoleons” ini tetapi yang “Big Napoleons” lepas bebas dan terus boleh tersenyum dan ketawa besar. (Satu “Big Napoleon” yang sedemikian adalah Menteri yang disebut penglibatannya dalam klip video kontroversial VK Lingam!)

Dan bagaimana pula jika “Little Napoleons” itu berkhidmat untuk “Big Napoleon” yang merupakan menantu kepada Perdana Menteri? Siapa pula yang nanti berani mengambil tindakan terhadap beliau? Ada pemerhati politik yang meragui kesungguhan PM menjejaki dan menghapuskan “Little Napoleons” ini kerana “Napoleon” itu sendiri berlindung di bawah ketiak beliau di kediaman resmi PM di Putrajaya!


posted by Roslan SMS

Ulasan

Catatan Popular