Menjelang perhimpunan Umno, Khairy perlu jawab 10 isu

Murtadza Ibrahim
Fri | Nov 02, 07 | 2:23:08 pm MYT
Baru-baru ini dalam Berita Harian (31 Oktober 2007) Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dipetik sebagai berkata dia sedia menerima sebarang kritikan terhadapnya secara terbuka terutama status sebagai menantu Perdana Menteri yang dipandang serong ramai pihak.

Dia berkata, ketika menyertai politik lebih tujuh tahun lalu dia sudah bersedia untuk segala kritikan yang dianggapnya sebagai asam garam politik.

“Apabila saya memilih bidang ini (politik) saya harus menerima dan sedia untuk segalanya. Saya bukan jenis orang yang hanya melakukan sesuatu dengan cukup syarat. Kalau itu yang saya lakukan tiada guna saya berada dalam politik.

“Rakyat akan menjadi HAKIM kepada kepemimpinan kita. Mereka boleh tidak mengundi kita pada pilihan raya jika merasa kita tidak melakukan tanggungjawab dengan baik,” tambah beliau dalam Majlis Cempaka Annual Leadership Night 2007 di Sekolah Sri Cempaka Cheras.

Bekas pelajar Oxford ini dipetik sebagai berkata, sebagai pemimpin tidak semua keputusan diambilnya difahami orang ramai sehingga menjadi sasaran kritikan.

Khairy tidak salah berkata demikian di dalam politik Umno dan politik Malaysia. Tiada undang-undang yang tidak membenarkan menantu, anak mahupun saudara mara berada di dalam politik. Bukan sahaja undang-undang Malaysia tetapi juga undang-undang di negara-negara luar juga juga tidak termaktub keluarga dilarang menyertai politik.

Tetapi Khairy tersilap apabila berkata sebagai pemimpin semua keputusan diambilnya tidak difahami orang ramai sehingga menjadi sasaran kritikan. Melainkan umat yang kurang berpendidikan atau di bawah sedar, semua faham mengenai pemimpin. Majoriti pemimpin tertinggi dunia faham tiada anak atau menantu yang menjadi ahli politik semasa mereka berkuasa. Anak dan menantu akan menjadi ahli politik sepenuh masa apabila ayah atau ibu mereka berhenti mahupun dipecat.

Yang paling hampir, semasa era Tun Dr Mahathir Muhamad, beliau tidak membenarkan anaknya Dato Mokhzani aktif di dalam politik walaupun sebagai Bendahari Pergerakan Pemuda Umno. Dr Mahathir dan pemimpin tertinggi Umno yang cerdik begitu faham dengan peranan 'kuasa' seandainya anak atau menantunya terbabit dalam politik Umno. Anak dan menantu yang mahu berniaga tidak memberi impak besar kepada pemimpin tertinggi mahupun rakyat tetapi peranan 'kuasa' bukan sahaja boleh menghancurkan pemimpin terbabit bahkan parti yang didokonginya.

Oleh kerana Khairy sememangya bersedia untuk mendengarkan kritikan secara terbuka, dia perlu terlebih dahulu menjawab 10 perkara sebelum diajukan 10 perkara yang lain. 10 perkara tersebut adalah:

* Apakah kemenangan beliau tanpa bertanding sebagai Naib Ketua Pemuda Umno pada tahun 2004 adalah kerana kekuatan, kewibawaan dan populariti peribadi sendiri tanpa dikenali sebagai menantu Presiden Umno?

* Apakah benar beliau tidak terbabit menjatuhkan Dato Mukhriz Mahathir dalam pemilihan Ketua Pergerakan Pemuda Umno bahagian Kubang Pasu yang dimenangi oleh Hj Mohd Ros @ Zulkifli Ahmad.

* Apakah sebab dengan kedudukan sebagai Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno dan menantu kepada Presiden Umno, beliau tergesa-gesa menghantar pasport antarabangsa Dato Seri Anwar di kediaman Dato Seri Anwar di Bukit Damansara? Apakah Presiden Umno ini tidak mengetahui langsung sedangkan bekas Timbalan Presiden Umno ini akan memegang jawatan Penasihat KeADILan? Bagaimanakah perasaan Dato Seri Najib Tun Razak dan Dato Seri Hishamuddin Tun Hussien serta ahli Umno yang lainnya?

* Semasa Dr Mahathir menyebut mengenai penjualan MV Augusta dengan harga satu euro sahaja, hanya Khairy sahaja yang menjawab secara 'detail' semasa merasmikan Persidangan Pergerakan Pemuda Umno bahagian-bahagian pada tahun 2006 lalu. Dia hanya Naib Ketua Pemuda dan bukannya mempunyai jawatan dalam kerajaan mahupun kabinet. Kenapa bapa mentuanya tidak menjawab ketika itu?

* Apakah benar beliau tidak pernah terbabit di dalam Khazanah Holding semasa saorang individu dari negara India (kini sudah tiada) dalam meluluskan beberapa projek di luar negara? Pernahkah beliau mengarahkan segala minit mesyuarat tidak perlu dihantar kepada Dato Shahrir Samad selaku Pengerusi PAC di dalam beberapa projek di Khazanah Holding?

* Apakah benarkah beliau tidak pernah terbabit untuk menukarkan dua orang pegawai polis di KLIA dalam tempoh 24 jam kerana memeriksa pasport antarabangsanya mengambil masa yang lama? Benarkah dua orang pegawai polis terbabit kini bertugas di sekitar negeri Selangor?

* Apakah benar beliau tidak pernah mengarahkan mana-mana Menteri Besar atau Menteri Kabinet supaya memberikan projek kepada kroni beliau? Begitu juga ibu beliau tidak terbabit?

* Apakah dengan pengaruhnya sekadar Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno, TV3 boleh menyiarkan program realiti My Team secara live pada Mei 2006 dan Oktober 2007 sedangkan untuk menyiarkan perlawanan yang membabitkan negara begitu sukar sekali?

* Apakah benar dengan pengaruhnya sekadar Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno, begitu kerap akhbar berbahasa Melayu iaitu Utusan Malaysia dan Berita Harian menyiarkan berita beliau walaupun ia tidak mempunyai nilai berita (news value)?

* Apakah pekerjaan beliau sekarang sebaik sahaja melepaskan jawatan Ahli Lembaga Pengarah ECM-Libra? Adakah Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno mempunyai gaji yang begitu lumayan sehingga beliau boleh bergerak merata tempat dan kononnya mempunyai beberapa orang pegawai peribadi? Kenapa kes ECM-Libra masih belum diumumkan siasatannya jika mempunyai isu yang `mencurigakan’?

Ini adalah 10 perkara yang perlu Khairy jawab sebelum 10 perkara lain akan ditimbulkan untuk mengelakkan kewibawaan dan kehebatan beliau tercalar; bukan disebabkan sebagai menantu kepada Perdana Menteri dan tidak pernah menggunakan pengaruh kuasa dalam situasi tersebut.

Khairy boleh menjawab dia bersedia dengan segala kritikan terhadap dirinya secara terbuka dan begitu juga dengan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi yang pernah menyebut dia bersedia mendengar kritikan walaupun pahit.

Masyarakat umum sudah mengetahui dengan sikap pemimpin dan ahli Umno terutamanya semasa berlangsungnya Persidangan Agung Umno 2007 yang bermula pada 5 November depan. Tetapi masyarakat umum akan menjawab kenyataan menantu Abdullah Ahmad Badawi yang menyebut Rakyat Akan Menjadi HAKIM kepada kepimpinan kita. Mereka BOLEH TIDAK MENGUNDI jika merasa kita tidak lakukan tanggungjawab dengan baik.

Khairy tidak perlu risau jika dia menjadi calon BN, Ahli Parlimen mahupun Adun di Negeri Sembilan. Tetapi Khairy perlu berhati-hati dan 'sedikit risau' dengan kedudukan bapa mentuanya selaku Pengerusi BN dan Presiden Umno terutamanya menjelang pilihan raya umum akan datang.

Apakah rakyat kita masih menerima dengan kedudukan BN yang menang besar tetapi menghadapi kenaikkan harga gas dan taraf hidup berbanding dengan kedudukan wujudnya pembangkang yang kuat? Tepuk dada tanya selera. Mungkin Khairy yang sedang 'berselera' sekarang!

Ulasan

Catatan Popular