Isu Klip Video: Sejak bila Menteri boleh Jadi Pegawai Penyiasat?

Oleh HermanSamsudeen, Ketua Penerangan DPPWP

Sistem tadbir negara semakin kucar-kacir. Para Menteri kabinet BN semakin terdesak. Gara-gara Klip Video V.K Lingam yang dilaporkan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim, para Menteri jadi tak senang duduk. Sebelum ini pihak Kabinet telah mengarahkan Panel ‘bebas’ khas untuk menyiasat kesahihan rakaman dibentuk.

Maka dilantiklah bekas Ketua Hakim Malaya, Tan Sri Haidar Mohd Noor bersama bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mahadev Shankar dan Timbalan Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye untuk menjadi ahli panel bagi mengesahkan kesahihan Klip Video tersebut.

Sebaik sahaja Panel ‘bebas’ khas ini mengemukakan laporan dan mencadangkan penubuhan Suruhanjaya Diraja, pihak Menteri-Menteri Kabinet pula sibuk nak buat siasatan sendiri. Akhirnya dilantiklah 3 orang Datuk Seri yang tak berseri bagi menyiasat Klip Video tersebut. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz memaklumkan bahawa dua lagi menteri yang dipilih ialah Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad dan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Hanya kerana sebuah Klip Video, para Menteri sanggup turun taraf dan menjadi pengawai penyiasat bagi mengkaji Klip Video berkenaan.

Pelik sungguh. Nampaknya mereka sendiri tak percaya pada Panel ‘bebas’ khas yang dilantik sebelum ini. Paling pelik, tugas bagi menyiasat kesahihan dan tindakan yang perlu diambil adalah tanggungjawab pihak Polis dan Peguam Negara bukannya para Menteri ini.

Dalam hal ini. Menteri-menteri ini punyai Potfolio masing-masing yang harus ditumpukan dan apa yang pihak Polis dan Peguam Negara buat pada masa ini? Kenapa perlu membiarkan Menteri-menteri menjadi penyiasat dan hakim sendiri bagi Kes berfrofail tinggi sebegini?.

Ada sesuatu yang tidak kena sedang berlaku dalam Kabinet Malaysia ketika ini?

Pada masa ini, Nazri seharusnya meluangkan lebih banyak masa untuk memperbaiki kualiti dan disiplin ahli-ahli Parlimen yang selalu ponteng sesi persidangan Parlimen bukannya sibuk tentang Klip Video ini.

Radzi pula, pada masa ini beliau wajar menyelesaikan isu kebanjiran pekerja asing dalam negara yang kini semakin menyusahkan rakyat.

Bagi Rais Yatim pula, sudah tiba masanya untuk beliau menumpukan masanya memikirkan masalah-masalah Jenayah dan sosial yang semakin berlambak-lambak ekoran terlalu banyaknya Pesta dan Konsert yang diluluskan oleh kementeriannya.

Menteri-menteri ini harus berhenti dari mencampuri urusan perlaksanaan undang-undang negara. Sikap mereka ini benar-benar menunjukkan imej Kepimpinan Diktaktorian Negara.

Sesuatu perlu dilakukan, dan mereka perlu diberikan ingatan sebelum mereka pergi jauh lagi. Dalam hal ini bantahan terbuka perlu dibuat kerana belum ada sejarah dalam mana-mana negara, Menteri jadi penyiasat dan hakim bagi kes-kes Jenayah dalam masa mereka menjawat jawatan sebagai Menteri.

CHEDET: KESIANNYA MELIHAT GELAGAT MENTERI-MENTERI MALAYSIA TERPAKSA YANG SIBUK MENUTUP BANGKAI YANG TERLALU MEMBUSUK DI NEGERI"segala- gala BOLEHLAND" INI

Ulasan

Catatan Popular